A mai napon hosszútávú stratégiai célt jelentett be a Formula-1, melynek célja nem más, minthogy az F1 2030-ra nettó nulla karbon, vagyis szén-dioxid kibocsátással rendelkezzen. De egészen pontosan ez mit jelent? Szekérháton viszik majd a felszerelést? Korántsem.

 

Mielőtt elmagyaráznánk, hogy miként kell elképzelni ezt az egészet, tegyük tisztába, hogy pontosan mit is jelentettek be. Az irányelv – mely a mai bejelentéssel egy időben azonnal hatályba is lép – érvényes az F1-es autókra, a pályákon végzett tevékenységekre, és lényegében mindenre, ami kapcsolódik az F1-hez. Tehát gondolni kell itt akár a vendéglátásra, a szállítmányozásra, gyárakra, létesítményekre. Minden területet figyelembe véve pedig szeretnék elérni, hogy az F1 szén-dioxid kibocsátása 2030-ra egyenlő legyen a nullával. Hogyan lehetséges mindez? És mi a fene az a karbonsemlegesség?

“A karbonsemlegesség azt jelenti, hogy egy vállalat a tevékenységei során vagy egy egyén az életmódja során a lehető legkisebbre csökkenti karbonlábnyomát, majd a maradék karbonkibocsátásokat ellentételezi, kiegyenlíti valamivel. Karbonsemleges lehet egy termék, szolgáltatás, rendezvény stb. is azáltal, hogy a kapcsolódó karbonkibocsátásokat ellentételezzük. A karbonkibocsátásokat úgy lehet ellentételezni, azaz kiegyenlíteni, hogy olyan zöld projekteket támogatunk utólag, amelyek harmadik fél által igazoltan üvegházhatású gáz kibocsátásokat kerültek el vagy kötöttek meg.”

A fentiekből tehát a laikus is megértheti, nem arról van szó, hogy 2030-tól nem fognak kibocsátani szennyező anyagokat, hanem egyrészt minden területen törekedni fognak a káros anyagok csökkentésére, a fennmaradó mennyiséget pedig valamilyen formában ellentételezik. Mielőtt leírnánk, hogy miként lehet ellentételezni, nézzük meg, hogy igazából mekkora szennyezésről is beszélünk?

 

  • Facebook

6-7 db Boeing 747 szállítja versenyről versenyre a csapatok felszerelésének nagy részét.

 

Az, hogy két hetente 20 autó két órán keresztül pöfög a pályán, bizonyára mindenki tudja, hogy körülbelül a statisztikai hibahatárt jelenti az F1 teljes szennyezését illetően. Szuper hatékonyak az új hybrid erőforrások, de az F1 világát egymaguk nem tudják megmenteni szennyezés tekintetében. Ennél már lényegesen nagyobb, minden bizonnyal a legkomolyabb tételt a logisztika jelenti. A felszerelések világ körüli szállítása három útvonalon zajlik. Levegőben, vízen és közúton. Hogy éppen mivel és mit szállítanak, az függ az időfaktortól is, hiszen hajóval lényegesen lassabb, cserébe olcsóbb szállítani. A csapatok felszereléseit a DHL jelenleg 6-7 db nagy teherbírású Boeing 747 Cargo-val repteti egyik versenyről a másikra. A vállalat idén kiadott statisztikája szerint 2018-ban egyenként 132 000 Km-t tettek meg a gépek, vagyis összesen több, mint 900 000 Km-t. Tekintve, hogy egy ilyen gép terheléstől függően akár 1400 liter kerozinnál is többet fogyaszthat 100 km-en, így ez a kicsiny flotta is évente több, mint 12-13 millió liter kerozint éget el, miközben a csapatok felszereléseit szállítja. És ez a kisebb tétel. A csapatok légi úton ugyan nagyobb tömeget mozgatnak meg (kb 660 tonnát), a konténerhajókon megmozgatott ~ 500 tonna az igazi rémálom környezetvédelmi szempontból, már ha pusztán a kibocsátás mennyiségét nézzük. Ezek a konténerhajók úgynevezett HFO-val (heavy fuel oil) mennek, mely jóval kevésbé van finomítva annál, mint amit az autókba öntünk, cserébe a kéntartalma úgy ezerszerese. Egy nagy teherhajó  – attól függően, hogy mekkora teljesítménnyel halad – óránként(!) 6-14 tonna(!) gázolajat éget el, vagyis naponta 144-336 tonnát. Egyes becslések szerint, ha csupán a kénkibocsátást figyeljük, akkor a világ 25 legnagyobb konténerszállító hajója annyit szennyez, mint az összes autó a földön. Persze megtett távolságot és szállított súlyt is figyelembe véve még mindig a tengeri szállítás a legjobb, azonban az F1 szempontjából a mennyiséget kell figyelembe vennünk. Végül pedig, de nem utolsó sorban ott van a közúti szállítás, ahol a versenyhelyszínek között 300-450 kamion szállítja a felszereléseket. Irdatlan számok, és mindez csak a logisztika. A fenti szállítmányozási módokat kiváltani nem lehet, hiszen a versenyek nem fognak közelebb kerülni egymáshoz. Az eddiginél jobban optimalizálni, hatékonyabbá tenni viszont igen, ezen a téren ez jelenti a kulcsot. Abszolút elképzelhető – és ezt már korábban is megszellőztették – hogy a versenyeket régiók, kontinensek szerint rendezzék meg. Rengeteget lehetne így spórolni.

A logisztikán túl ott vannak még az emberek. Gondoljunk bele, hogy amikor 1-1 hétvégére kilátogat 80-100 000 vagy ennél is több ember, akkor azok mekkora lokális szennyezést fognak produkálni. Egyrészt valahogy oda kell jutniuk, másrészt a helyszínen komoly mennyiségű szemetet is hagynak maguk után. Már 2025-re szeretnék elérni, hogy minden F1-es, vagy ahhoz köthető esemény fenntartható módon kerüljön lebonyolításra. Ennek eléréséhez igyekeznek fenntartható anyagokat használni, az eldobható, egyszer használatos műanyagokat mellőzik, a szemetet újrahasznosítják. A versenyekre való kijutáshoz pedig zöldebb megoldásokat kínálnak majd az érdeklődőknek. 

Szennyezés kiváltás

A mostani bejelentés nem ismertette pontosan, hogy miként szeretnék ellensúlyozni a fennmaradó szennyezést, azonban erre nincs is szükség. Számtalan mód létezik erre, nézzük meg őket. 

A karbonkibocsátások elkerülése, vagy kiegyenlítése általában olyan megújuló energiás (szél-, víz- biomassza és naperőművek stb.) projektek révén történik, amelyek fosszilis (szén, kőolaj, földgáz) energia felhasználást váltanak ki, de a metánkibocsátások elkerülhetőek például hulladékgazdálkodási technológiaváltással vagy a dinitrogén-oxid kibocsátások a műtrágya használat kiváltásával. A szén-dioxid kibocsátásokat lehetőség van megkötni is, például talajművelési technológia cserét vagy erdőtelepítést megvalósító projektek révén.

Azaz valószínűleg az F1 komoly összegekkel fog támogatni megújuló energiás beruházásokat, erdők telepítését, stb. Például egy Boeing 747 esetében pontosan meg lehet mondani, hogy mennyi káros anyagot juttatott a légkörbe, és akkora mennyiségű szén-dioxidot hány hektár fa ültetésével lehet ellensúlyozni.

Összegezve tehát nem arra kell gondolni, hogy az F1-ből egy teljesen elektromos széria lesz a közeljövőben, hanem arra, hogy a széria ismét előremutató, példaértékű szeretne lenni. Ahogy a technológiában is mindig a csúcsra törtek, úgy most a bolygónk védelmét is kiemelt célként definiálták. Mindez pedig kizárólag elismeréssel jutalmazható, és büszkének kell lenni rá.

Forrás: DHL, F1.com, Formula.hu, Wikipedia
Kiemelt fotó: F1.com

Share This