Sokak számára talán kicsit unalmasra sikeredett a 2019-es szezonnyitó, azonban több szempontból rendkívül tanulságos volt. Ahogyan a csapatok kielemzik az itt begyűjtött adatokat, én megpróbálom megválaszolni mire is derült fény az eddig látottak alapján.

Bottas meglepően jó teljesítménye és rajt-célgyőzelme, a Ferrarik lebőgése, a Red Bull és a Honda dobogót érő házassága, 8 különböző csapat pontszerzése. Címszavakban röviden ennyi. Az alábbiakban pontokba szedve elemezném az Ausztrál Nagydíj tanulságait.

Bottas meglepetésgyőzelme: senki sem fogadott volna Bottas győzelmére azok után, hogy csapattársa, a címvédő Hamilton végig dominált a hétvégén. Ez Lewis pályája, de csak az időmérőket illetően. 8 pole-ból immár csak 2 győzelem, ez a 25%-os arány, épphogy egy kettest érne a matek érettségin. Szombaton 8. edzéselsősége megszerzésével beérte Sennát és Michael Schumachert, előbbi Imolában, utóbbi Suzukában várhatta ennyiszer a piros lámpák kialvását, azonban mindketten ennél több rajt-célgyőzelmet arattak, Hamilton tehát egy negatív rekordot könyvelhetett el. Megint a rajton ment el a versenye. Valtteri pedig kihasználta csapattársa egyetlen gyenge pontját. Hamilton ausztrál teljesítménye kettős: egy elrontott kör után mégis megszerezte a pole-t szombaton, majd egy rossz rajtot követően egy közepes versenyt futott, a végén még Verstappen is közel került hozzá. Ritkán szokták őt megverni ennyire simán és ekkora fölénnyel, (tavaly egy versenyen sem volt ekkora különbség a győztes és a 2. helyezett között) annak idején Nico Rosberg örült, ha néhány másodperces előnyt ki tudott autózni ellene, ami sok esetben a verseny végére minimálisra olvadt. Bottas tavaly rendkívül gyenge második félévet futott. Többször is biztos futamgyőzelem csúszott ki a kezei közül. A személyes szponzora is kihátrált mögüle. A szezonnyitó győzelem persze semmit nem jelent, gondoljunk csak Coulthard vagy Fisichella itt szerzett sikerére. Lewis Hamilton egy ponton sebezhető igazán. Ki kell zökkenteni, hullámvölgybe kell kergetni őt. Az elrontott rajt után nem is tudott mit kezdeni a versenyen, esélye sem nyílt arra, hogy beleszóljon a győzelem sorsába.

  • Facebook

A Mercedes kettős győzelmet ünnepelhetett Melbourne-ben! Eddig az ausztrál szezonnyitón hét alkalommal volt kettős siker, az év végén mindegyik esetben bajnoki címet szerzett az adott csapat és az itt futamgyőztes versenyző. /Kép forrása: Mercedes Twitter/

Hamilton a vb-esélyes? Bottas meglepetésgyőzelme és erős formája ellenére azt gondolom, ez még inkább megnöveli Hamilton bajnoki címének esélyét. Persze nagyon messze vagyunk még ettől, azonban egy jó hátvédre mindig szükség van, márpedig Valtteri önbizalma és teljesítménye melbourne-i győzelme után nem kérdés, hogy szárnyalni fog. A Mercedes egyelőre jobbnak tűnik a két legfőbb rivális csapattal szemben, a legfontosabb szempont a következetesség, amit megbízhatóságnak is nevezhetünk. A Mercedes erénye pont ebben rejlik, hiszen a Haason kívül állandó párossal kezdték az idényt, a csapatvezetés a helyén van, gyakorlatilag semmi sem tudja őket kizökkenteni a ritmusból. Remélhetően azért nem lesznek ekkora fölényben a többi futamon a közvetlen ellenfelekkel szemben, a téli tesztek után becsülettel végezték el a házi feladatukat. A precizitás, a munka iránti alázat és elkötelezettség az, ami győzelmet érhet a végén. A Ferrari és a Red Bull is keményen dolgozik, azonban számos tényező nem az ő malmukra hajtja a vizet. Egyelőre azonban egyik csapat vb-aspiránsa sem hibázott, hiszen az első öt helyen értek célba.

A maranellóiak évek óta ádáz küzdelmet folytatnak a világbajnoki cím elhódításáért. Mindig a következetlenség miatt bukják el a vb-t, 2007 óta reálisan négyszer érhettek volna fel a csúcsra. Azonban egyszer sem sikerült. Stratégiai és személyi okok is állnak a háttérben. Egyszerűen a szervezeti struktúrájuk nem állandó, csapatvezetők jönnek-mennek, több alkalommal stratégiai hibát is elkövetnek, s talán nincs meg az a töretlen bizalom és lojalitás a versenyzők részéről sem.

Charles Leclerc érkezése szintén felkavarhatja az állóvizet. A szezonnyitón nem vallott szégyent, végig Vettel sarkában volt, sőt a futamon más stratégiájának köszönhetően Vettel előtt végezhetett volna. A tetemes hátrányuk Bottashoz képest, valamint már az első futamon felmerülő csapatutasítás gyanúja egyértelműen a Mercedes és a címvédő Hamilton malmára hajthatja a vizet.

  • Facebook

Nem kezdődött jól a Ferrari éve, Vettel és Leclerc csupán egymással volt meccsben. A monacói a rajtnál és a futam végén is vigyázott négyszeres bajnok csapattársára. Vajon mikor fog borsot törni Vettel orra alá, és engedi-e ezt a vezetőség? /Kép forrása: F1 Twitter/

A Red Bull csapatát illetően más a helyzet. Pilótafronton egyértelmű Verstappen dominanciája, s ezt még Gasly is elismeri, persze Ricciardo döntésének köszönhetően ki ne örült volna annak, hogy másodévesként egy győzelemre is esélyes autót vezethessen. Az elsőszámúság természetesen nem rossz Verstappen szempontjából, azonban Gasly tapasztalatlansága folytán kevésbé lehet olyan jó hátvéd Bottasszal szemben. A legnagyobb kérdés a motor. A Honda fejlődése megkérdőjelezhetetlen, a szezonnyitón rögtön a dobogón ünnepelhettek, azonban a megbízhatóság még mindig kérdéses, s egy kiélezett bajnoki harcban ez kulcsfontosságú lehet.

Összefoglalva tehát a Ferrari és a Red Bull egyrészt pilótafronton másrészt előbbi a szervezeti felépítés, utóbbi a motorváltás miatt válhat a konstans és rendíthetetlen Mercedes áldozatává.

  • Facebook

Remekül kezdődött a Red Bull és a Honda házassága! Verstappen először állhatott dobogóra az Albert Parkban. Vajon meddig lesznek esélyesek a vb-címre? /Kép forrása: Max Verstappen Twitter/

Középmezőny sűrűjében: Nagyon nehéz megjósolni, hogy mi is a valós erősorrend a középmezőnyt illetően. Szerintem ez futamról futamra változni fog, illetve nem is az autó, hanem a versenyzők tehetsége, aktuális formája lesz a dominánsabb, hiszen 1 tized máris a Q2-ben ragadást eredményezheti. Jelen esetben mindkét Renault-s épphogy lemaradt a Q3-ról, pedig tökéletesen összerakott körrel biztosan bejuthattak volna. Természetesen a 4. helyért az állandó párossal induló Haas és a gyári Renault-nak van a legnagyobb esélye, a futamon a 6. és a 7. helyen végeztek. A 6. helyért az Alfa Romeo és a Racing Point között alakulhat ki csata, míg a 8. pozícióért a Toro Rosso és a McLaren küzdhet. Ebben talán a legtöbben egyetértenek.

  • Facebook

Megjósolhatatlan középmezőny: A verseny felénél öt csapat pilótája üldözte egymást a pontszerzés reményében. /Kép forrása: F1 Twitter/

A Renault mindenképp fel szeretne zárkózni az élmezőnyre, nekik van a legütősebb pilótapárosuk, akik kellően tapasztaltak, így nem kérdés, hogy őket várnánk a 4. helyre. A Haas az állandó pilótapárosukra és a Ferrarival való szoros együttműködésre építhet. Az Alfa Romeo a világbajnok Raikkönenben bízhat, ugyanakkor szerintem kevés pályán lehet a 4. erő a csapat, továbbá Giovinazzi rutintalansága is pontokba kerül, ezért meglepetés lenne már az 5. hely is tőlük. A Racing Point szokásához híven gyengébben kezdte a szezont, ugyanakkor a téli tesztek után sokkal borúsabb volt a kép velük kapcsolatban, sokan csak a 9. helyre jósolták őket, ezzel ellentétben most reálisan a 7. erőt képviselik. Biztató lehet a számukra Stroll egészen kiváló teljesítménye és 2 pontja, a kanadainak inkább az időmérőn kell javítania, Perez oldalán derül csak ki igazán mennyire jó versenyző valójában, persze 2 év rutinnal a háta mögött azért már nem kevés az elvárás vele szemben. A Toro Rosso mindig az év elején kezd erősen, s biztosan a Red Bull csapat tesztelői lesznek, ezért várhatóan a 9. helyre csúsznak az év végére. A McLaren kissé fekete ló, a tavalyi évvel szemben pechesen kezdték az évet, mindenesetre az újonc Norris ausztrál teljesítménye több, mint biztató, legjobb esetben a 7. hely meglehet számukra.

Egyet ne feledjünk, nem elég a tapasztalt pilótapáros, nagyon nem mindegy, hogy ki milyen ütemben fejleszt, mennyire lesz megbízható az adott autó, s hányszor látunk például a Grosjean kieséséhez vezető hibákat, egy rossz boxkiállás, egy rosszul rögzített kerék nagyon sokba kerülhet az év végén, s a versenyzők önbizalmát valamint motiváltságát is visszavetheti.

Az újoncok lehengerlő teljesítménye: Mindenképp kiemelendő a tavaly még F2-ben vitézkedő három újonc teljesítménye. Nem olyan egyszerű a dolguk, hiszen nem a legversenyképesebb autókban ülnek, azonban pont ennek köszönhetően nyílik lehetőségük a villantásra. Egyikük sem teketóriázott, az időmérőn mindhárman a jóval rutinosabb csapattársuk előtt végeztek.

Norris teljesítménye egyszerűen elképesztő volt, első időmérőjén egy ennyire szoros mezőnyben senki sem fogadott volna arra, hogy bejut a Q3-ba, s ott még emelve a tétet a 8. rajtkockát szerezte meg. A futamon ugyan a 12. helyen zárt, de reálisan nézve maximum a 10. pozícióban ért volna célba, ha jobban jön el a rajt után illetve nem szorul be Giovinazzi mögé. Mindenesetre a vártnál jobban teljesített, s szerintem a McLaren versenytempója közel sem annyira jó, hogy egyértelműen a pontokért csatázhassanak.

  • Facebook

Lando Norris a mezőny legfiatalabb versenyzőjeként meglepetésre a 8. rajtpozíciót szerezte meg a kevésbé versenyképes McLarennel. Egy biztos, generációjának egyik legnagyobb tehetsége. A jövőt illetően, honfitársa, Hamilton nyomdokába léphet? /Kép forrása: Lando Norris Twitter/

Alexander Albon annak ellenére, hogy neki van a legkevesebb rutinja F1-es autóval, remekül szerepelt, a futamon jól rajtolt, azonban csapattársának, a visszatérő Kvyatnak jobb volt a stratégiája.

George Russell teljesítményét pedig nehezen lehet megítélni, mivel a Williams annyira el van maradva a középmezőnytől, őt csak Kubicához lehet mérni. Mivel a lengyel mind az időmérőn, mind pedig a versenyen problémák sújtották, így nehézkes az összehasonlítás, ennek ellenére egy remek versenyt futott a brit reménység.

Remélem a soron következő bahreini futam után sokkal tisztább lesz a kép, s meglepetések születnek valamint rekordok dőlnek meg.

Címlapfotó forrása: F1 Twitter

Share This