A galamb szelíd jószág, ahogy a Forma-1-es pilóták is jámborak, ha valami kínos hibát követnek el. Az azeri futamtól az elmúlt évek kaotikus versenyeit felidézve sokkal többet vártam, ugyanakkor az Apollinaire versében megjelenő itt most F1-es értelemben nézve „megsebzett galamb” kitűnő hasonlat a bakui bakikra nézve.

A Bakuban lévő galambpopulációról nincs információm, azonban számos olyan incidens történt ezen a városi pályán, amelynek következtében „megsebzett galambokként” jellemezhetnénk a versenyzőket.

1. Leclerc és a Ferrari időmérős bakija: Nem kérdés, hogy Leclerc volt a hétvége esélyese az időmérőn elkövetett „buta” hibájáig. Nagyon kedveli ezt a pályát, édesapja halálát követően győzött itt az F2-ben, tavaly pedig a Sauberrel első pontszerzését és a szezon legjobb eredményét ezen a pályán érte el. A 3. szabadedzésen 2 tizedes előnyben volt négyszeres világbajnok csapattársához képest. Mondhatni dominált házon belül. A Q2-ben azonban felesleges hibát követett el, hiszen továbbjutó helyen állt, s be is került a Q3-ba, egy elmért féktávval oda is lett a hétvégéjének. A közepes gumin kár volt még egyszer próbálkozni. Nem volt „szökőút” a számára. Egyetértek Nico Rosberg meglátásával, miszerint a Ferrari hibázott, feleslegesen kockáztattak, feszegették a határokat. Stratégiailag megint túlgondolták a dolgot, jóllehet a Mercedes három kettős győzelme után muszáj kockáztatniuk. Az első komolyabb fejlesztésük úgy tűnik bevált, azonban kár volt a kvalifikáción eldobni mindent, s ne feledjük Vettelnek szélárnyékkal talán meglehetett volna a pole, a Mercisek azonban csőbe húzták őket. A futamon Leclerc szenzációsan versenyzett, azonban a stratégia talán megint csődöt mondott, korábban kellett volna kihozni, persze az elviekben elsőszámú Vettelt most legalább nem veszélyeztette. Azáltal, hogy Leclerc megfutotta a leggyorsabb kört, idén már másodszor, még mindig csak öt pont a különbség a két versenyző között, szóval olyan helyzetbe kerülhet a Ferrari, mint amilyenben a McLaren volt 2007-ben. Persze abból a szempontból rosszabb a helyzet, hogy nem a két Ferraris vezeti a tabellát, amelyből valamelyik Mercis jönne ki az év végén nevető harmadikként. Leclerc, mint „megsebzett galamb” nem tört meg az időmérős hibája után, végülis sokkal jobban járt, mint Vettel, aki tavaly a hockenheimi futamon nullázott.
A Ferrarinak mindenképpen megoldást kell találnia a gumimelegítési problémáira, illetve nagyon úgy tűnik, hogy a kocsi nehezen beállítható, s Leclercnek fekszik jobban. Kíváncsian várom a következő fordulót kettejük párharca szempontjából.

  • Facebook

Leclerc megszerezhette volna a pole-t Bakuban, vasárnap pedig onnan rajtolva első győzelmét. A hibájából tanulva még erősebben térhet vissza /Kép forrása: formula1.com/

2. Bottas sikere, Ocon veszte: Valtteri Bottas ismét meglepetést okozott, hiszen egyértelműen nem ő volt a hétvége esélyese, a pole pozíció és a kellően agresszív rajt feledtette az elmúlt két versenyen nyújtott gyengébb teljesítményét. Mivel a bakui nem Hamilton kedvenc pályája, ezért még mindig messze őt tartom vb-esélyesnek kettejük közül. A Mercedes szempontjából kiváló ez a 2:2-es állás a győzelmeket illetően, hiszen a tavalyi év után Bottas mentálisan tökéletes állapotba kerül, s a legjobbját nyújtja, Hamiltont pedig csapattársa sikerei még inkább jobb munkára sarkallják. A „megsebzett galamb” egyértelműen Esteban Ocon, akinek egyre kevesebb esélye van arra, hogy 2020-ban a Mercedes színeiben versenyezzen. Tavaly több csapatnak is nemet mondott, Bottas feltámadása azonban kizárhatja a visszatérés esélyét. A három Merci támogatott közül Wehrlein inkább szakított a németekkel, s a Formula-E sorozatban versenyez, mindemellett a Ferrari tartalékosa és fejlesztőpilótája, Russell pedig ugyan a mezőny sereghajtója, a Williams csapatánál versenyez, de még neki is jobbak az esélyei az előrelépésre, Ocon tehát nagyon nem ideális helyzetben van. A Mercedes egyértelműen megtartaná a jelenlegi párosát, pláne ha jövőre Hamilton a hetedik vb-címéért menne, akkor nyilván Bottast választaná csapattársának, akivel jól együtt tud működni, jóllehet szerintem a mezőnyből csak Verstappen és Leclerc okozhatna nehéz pillanatokat számára.

  • Facebook

A fiatal francia versenyző egyértelműen a jövő egyik ígérete, helye lenne a mezőnyben. Tavaly több csapatot is visszautasított a Mercedes reményében. Bottas jó teljesítménye nagyon nehéz helyzetbe hozhatja /Kép forrása: Autosport/

3. Ricciardo és a Renault: Azok után, hogy 2017-ben a 10. helyről nyert Bakuban, tavaly ütközött csapattársával Verstappennel, idén pedig talán még amatőrebb hibát követett el, hiszen egy elfékezést követően ugyan volt „szökőút” számára, azonban nem vette észre Daniil Kvyatot, és beletolatott, ami végül mindkettejük végét jelentette, az ausztrál „megsebzett galambként” 3 rajthelyes büntetéssel távozhatott Bakuból. Ricciardo nyilván frusztrált lehet a Renault idei pocsék teljesítménye miatt is, hiszen a Red Bullnál majdnem minden versenyen reális esélye volt a dobogóra, itt azonban még fel kell építenie egy korábban Alonsóval világbajnoki sikereket elért csapatot, idén biztosan nem fog teremni sok babér a számára.

  • Facebook

Ricciardo rendkívül gyengén kezdett az új csapatánál, a Renault messze nem olyan versenyképes, mint várták. A visszatérő Kvyat ezúttal is vétlen volt, de az orosz mindig belekeveredik valamilyen kalamajkába. /Kép forrása: FormulaRapida/

4.„Kaszpi-középszoros”: Négy versenyt követően még mindig roppant egyben van a középmezőny, a tabellára pillantva a legjobb tízben négy különböző csapat pilótája foglal helyet, a Racing Pointos Perez, az Alfa Romeós Raikkönen, a McLarenes Norris és a Haasos Magnussen. Ugyan még egyik csapat sem talált „szökőutat”, vagyis továbbra is nyílt a harc a 7. helyért az egyéni, valamint a 4. helyért a konstruktőri bajnokságban, azonban egyre világosabb, hogy a McLaren és a Racing Point párosa lehet a legjobb, jóllehet a Renault, mint gyári csapat továbbra is a legesélyesebb a „best of the rest” címre, csak célba kellene érniük illetve megtalálni a megfelelő beállításokat. A Racing Point kocsija még egyértelműen nem állt össze, a csapat mindig az év második felében teljesített jobban az elmúlt években, így különösen értékes 10 pontot gyűjtöttek Bakuban. A McLarennél pedig Alonso távozása miatt aggódhattak sokan, de a vadonatúj páros is remekül helytáll az egyre versenyképesebb kocsival, az újonc Norris pedig Leclerchez hasonlóan megverheti a rutinosabb csapattársát. Raikkönen az egyetlen, aki mind a négy versenyen pontot szerzett, egyedül azonban kevés lehet ahhoz, hogy a 4-5. helyért küzdjön csapata, a Haas pedig egyértelműen szenved különösen a versenyeken, persze még közel sem írnám le az amerikai csapatot. A Toro Rosso vélhetően marad a 9. helyen, mivel a múltban is elég inkonzisztensek voltak, Bakuban Kvyat nem tudta pontszerzésre váltani a kiváló rajthelyét, Albon átlagos teljesítménye ezúttal kevés volt az üdvösséghez. A „megsebzett galamb” egyértelműen a Renault és a Haas csapata, a „szökőúton” pedig a McLaren és a Racing Point a pilótákat tekintve pedig Perez és Raikkönen jár.

  • Facebook

Bakuban Perez a király. A 4 verseny során mindig más versenyző nyerte el a “best of the rest” címet. Egyelőre a McLaren és a Racing Point kis lépéselőnybe került a Renaultval és a Haas-szal szemben /Kép forrása: Autosport/

Címlapfotó forrása: FormulaPassion

Share This