Tegnap robbant a hír, miszerint a harmatgyengén teljesítő Pierre Gaslyt lefokozzák, mehet vissza a Toro Rossoba, helyét pedig az újonc Alexander Albon veheti át. A szintén újonc Russellel és Norrisszal szemben így győzelemre esélyes autóba ülhet. Kivételes lehetőséget kapott, azonban biztosan ő járt a legjobban?

 

Nagyon ritka dolog volt már az is, hogy a 2018-as F2-es bajnokság első három helyezettje az idei évre egyaránt feljebb léphetett a királykategóriába. Ehhez képest még ritkább az, hogy egy újonc pilóta már első évében győzelemre esélyes autóban találja magát. Erre legutóbb 2007-ben láthattunk példát, amikor Lewis Hamilton a McLarennel egyből az első helyekért küzdhetett. Látszólag a fiatal brit-thai pilóta megütötte a főnyereményt, hiszen Russell még egy pontszerzésre is alkalmatlan Williamszben, Norris pedig egy olyan McLarenben ül, amely bár stabil 4. erőnek bizonyul, a dobogóra így is közel esélytelen. Nézzük meg, hogy milyen kilátásaik vannak a fent említett pilótáknak.

George Russell

A még mindig csak 21 éves brit az utóbbi évek egyik legnagyobb tehetsége. 2017-ben újonc évében toronymagasan nyerte meg a GP3-as bajnokságot, majd fellépve az F2-be azt is elsőre, szintén ellentmondást nem tűrően hódította meg. Hét győzelmet és még további 4 dobogót szerzett, a második helyezett Norrist 68 ponttal előzte meg. Ám nem csak sebességével tűnt ki, hiszen a Williamstől kieső Sirotkin helyéért folytatott tárgyalásokat maga kezdte meg, a csapatot is egymaga győzte meg arról, hogy neki ott a helye. Ugyan a patinás alakulat idei versenygépe csapnivaló, mégis úgy gondolom, hogy a lehető legjobb helyen van. Egy nagy múltú csapatban, kvázi tét nélkül tanulhat. Versenyeznie nincs kivel, mindössze csapattársával, Robert Kubicával tudja összemérni erejét, eddig nagyon sikeresen. A lengyel pilótánál egyértelműen jobban teljesít, ahogy az féléves összevetésünkből is látható, feltörölte a lengyellel a padlót. Russellnek jelenleg megengedhető, hogy adott esetben túl vállalja magát vagy kiessen, hiszen a pontokra amúgy sem veszélyesek. Nyugodtan kiismerheti a Pirelliket, az autók beállításával is kísérletezhet. Tehetsége a Magyar Nagydíjon csúcsosodott ki, egész hétvégén brillírozott. Csapatának nincs oka elengednie őt, Claire Williams egyértelművé is tette, hogy Russellel számolnak jövőre is. Eközben a Mercedes juniorjaként hosszútávon is helye lehet a mezőnyben, jó eséllyel köthet ki a németek gyári alakulatánál, vagyis rendkívül kényelmes helyzetben van jelenleg.

Lando Norris

A mém király Norris még csak 19 éves, de máris megkérdőjelezhetetlen, hogy helye van az F1 mezőnyében. Russellhez hasonlóan kiváló eredményei vannak a nevelőszériákban; míg George 2017-ben a GP3-at, Lando a Formula-3 Európa Bajnokságot nyerte meg, szintén fölényesen. Ezután ő is az F2-es pilótává avanzsált, ahol ugyan csak egyetlen győzelmet aratott, mellé még begyűjtött 8 dobogót, így a második helyen zárt. Leginkább merész és elképesztő előzéseivel tette le névjegyét, melyeket nagy örömünkre az F1-ben is bemutat, például amikor nem létező íveket használt. 🙂 A McLaren családjához tartozó pilóta előtt Fernando Alonso és Stoffel Vandoorne távozásával nyílt meg az út az F1-be. Csapattársa Carlos Sainz révén egy tapasztalt pilóta lett, így van kitől tanulnia és mihez mérnie magát. Az újjáépítés fázisában lévő McLaren egy kezes, a középmezőny leggyorsabb autóját tudta számára biztosítani, ami újonc évében abszolút tökéletes. Hibázásra még neki is van lehetősége, ha nem is teljesen tét nélkül, mint Russellnek. A mezőny sűrűjében minden futamon párharcokra számíthat, így tökéletesítheti technikáját. Csapata nagyon elégedett a munkájával, így nem kell attól tartania, hogy lapátra kerül. Eközben a McLaren fejlődési ívét tekintve neki sincs oka arra, hogy jobb ülés után nézelődjön, hiszen csak 19 éves, rengeteg ideje van még. Mint látható, Russellhez hasonlóan Norris is kényelmesen érezheti magát.

Alexander Albon

Nagyon érdekes Albon helyzete. 23 évével ezen hármas legidősebb tagja, és még így is a mezőny fiatalabb felébe tartozik. Néhány évvel ezelőtt már a Red Bull junior programjában szerepelt, de egy gyengébbnek számító szezon után lapátra tették. F1 előtti legjobb eredménye egy második helyezés a 2016-os GP3-ban. Ezután fellépett az F2-be, ahol 2017-ben csak a 10. lett, míg 2018-ban jött el számára az áttörés; bár 7 ponttal elmaradt Norris mögött és harmadik lett, 4 győzelmet és további 4 dobogót szerzett. Fejlődését látva a Red Bull vissza vette a junior programba, és az anyacsapatba fellépő Gasly Toro Rossós ülését ajánlották fel neki. Mindezt úgy, hogy F1-es autót életében nem vezetett. Albon ennek ellenére kiválóan helytállt idén, visszatérő orosz csapattársától nem marad el jelentősen. Időmérőn egálban vannak, versenyen is 7-5 az állás közöttük. Arra bizonyára ő maga sem számított, hogy a vártnál jóval gyengébben teljesítő Pierre Gaslyt a szezon közepén lefokozzák, és őt ültetik be Verstappen mellé. Óriási lehetőséget kapott hát a Red Bulltól, és csak egyetlen dobása van. Előléptetése a váratlanul feljavuló formának is köszönhető. Verstappen már két győzelmet szerzett idén és folyamatosan szállítja az eredményeket, ezzel ott liheg Bottas nyakán, miközben Gasly idei legjobb helyezése egy 4. hely volt. A Mercedes már befoghatatlan számukra, de a Ferrarit, és ezzel együtt a konstruktőri második helyet még megcsíphetik. Ennek érdekében pedig úgy döntöttek, hogy Albonnak lehetőséget adnak, hiszen csak nyerhetnek vele. Miért? Először is össze tudják mérni Gaslyvel és Verstappennel, pontosabb képet kapva arról, hogy milyen potenciál rejtőzik benne. Amennyiben legalább úgy teljesít, mint a francia, akkor már nem buktak semmit a cserével. Ha jobban megy nála, akkor elkaphatják a kínlódó Ferrarit. Ha pedig rosszabb lesz, akkor év végén vissza küldhetik őt is a Toro Rossóba, és felhozhatják a mentálisan újra rendben lévő Kvyatot. Egyszerűen nem jöhetnek ki rosszul ebből. Veszíteni valója itt elsődlegesen Albonnak van. Ha nem tudja kellőképpen meggyőzni a Red Bullt arról, hogy rászolgált a lehetőségre, az jobb esetben egy időre megakasztja, rosszabb esetben zátonyra küldi karrierjét. Ne feledjük el, hogy a Toro Rosso ülése már eleve a második lehetősége a Red Bullnál, a főcsapatba felhozása már olyan szint, ahol nem hibázhat. Mint az látható, a fenti hármasból tavaly Albon végzett leghátrébb, most pedig övé a legjobb autó. Hogy ez meddig marad így, az csakis rajta múlik, miközben vele ellentétben Norris és Russell vállát nem nyomja mázsás súly.

 

  • Facebook

Most vagy soha. Vagy él a lehetőséggel, vagy komoly bajba kerülhet. Fotó: Autosport.com

Share This