A generációváltás a szemünk láttára zajlik a Forma-1-ben. Sok szempontból egyedülálló ez a heterogén mezőny. Újoncok, visszatérők, új győztesek, új rekordok pozitív és negatív értelemben.

Három plusz egy újonc, két visszatérő.
Három világbajnok.
Hét futamgyőztes, tizenkettő dobogós.

Egyik szezon sem kezdődött ennyire változatos felállással az előző évihez képest. Álmunkban sem gondoltuk volna, hogy az F2 sorozat első három helyezettje is lehetőséget kap valamelyik F1-es csapattól, továbbá Kvyat harmadszori esélye a Toro Rossónál valamint Kubica mesébe illő visszatérése a száguldó cirkusz világába nem ábránd, hanem tényleg a valóság.

A mezőnyt a nagydíjrajtok száma alapján öt klaszterbe sorolhatjuk.
Az átlagos nagydíjrajt 97 futam, ami messze több a vártnál ennyi újonc fényében, a szórás értéke viszont jelentős – 82 -, vagyis az átlag nem egy ideális mérőszám a mezőny tapasztaltságára vonatkozóan.

A továbbiakban menjünk végig a kategóriákon, s röviden elmélkedjünk azon, mit is érhetnek el a versenyzők a 2019-es szezonban.

  • Facebook

Támad az új generáció, a 2018-as F2 első három helyezettje: Russell, Norris, Albon  /Kép forrása: GrandPx. News/

Az újoncok: 2009 óta először fordul elő, hogy a GP2, vagy 2017-től F2 sorozat első három helyezettje egyszerre debütál a száguldó cirkuszban. A 2010-es Bahreini Nagydíjon Nico Hülkenberg a Williams, Vitaly Petrov a Renault, míg Lucas di Grassi a Virgin színeiben várta élete első futamát. A Williams istállónál az elmúlt években több versenyző is debütált, mint például Stroll vagy Siroktin, továbbá ne feledjük 2016 világbajnokát, Nico Rosberget sem, aki első futamán máris letette a névjegyét. Most George Russellen a sor. A McLarennél a saját nevelésű, a mezőny legfiatalabbja, Lando Norris bizonyíthat, míg a Toro Rossónál a kegyvesztett Red Bull támogatott Alexander Albon kap lehetőséget, aki a második thaiföldi versenyző az egykori Prince Bira után. Egyiküknek sincs könnyű dolga, hiszen reálisan nézve meglepetés lenne, ha valamelyik csapat rendszeresen a pontokért harcolhatna. Antonio Giovinazzi végre megkapta a lehetőséget, hogy teljes szezont fusson (2017-ben két versenyen állt rajthoz), az olasz a 10. legfiatalabb a mezőnyben, 25 évesen kezdheti első szezonját.

  • Facebook

Gasly és Leclerc a Red Bull és Ferrari nevelésű versenyző, immáron a nagycsapatnál küzdhet a győzelemért /Kép forrása: Reddit/

A másodévesek: Nagy figyelem hárul a két másodéves versenyzőre, Charles Leclercre valamint Pierre Gaslyra, hiszen mindketten élcsapathoz kerülve a dobogóért, a pole-ért, a futamgyőzelemért, ne adj isten a világbajnoki címért küzdhetnek. Leclerc hazája legjobb eredményét érheti el, az egyetlen hercegségbeli versenyző, Louis Chiron hazai pályán szerezte egyetlen dobogóját még a sorozat első évében, 1950-ben. Gasly pedig 23 év után szerezhet újabb győzelmet a franciáknak. Honfitársa, Grosjean 2012-ben és 2013-ban egy-egy futamon közel járt a győzelemhez, azonban a Lotussal csak Raikkönen tudott diadalmaskodni. Ebbe a csoportba sorolnám még Strollt is, aki minden iróniát félretéve, nem bukott meg, azonban a nagydíjak számát illetően ebbe a klaszterbe tartozik. Nagy nyomás van a kanadai versenyzőn, hiszen a rutinos Perez Hülkenberg után Ocont is legyőzte, s az apja érdekeltségébe tartozó Racing Point csapat igencsak ádáz csatát fog vívni a középmezőnyben a Renault-val valamint a Haas-szal.

  • Facebook

Felnőttek a Red Bull juniorjai: A vb-esélyes Verstappen, a visszatérő Kvyat, a csapatot váltó Sainz és Ricciardo /Kép forrása: Fox Sports/

A középhaladók: a 2015-ös Toro páros Verstappen és Sainz, valamint a mezőnybe vissza-visszatérő Magnussen, Kvyat és Kubica tartozik. Ők már kellően rutinosak, Sainz kivételében mindegyikük állt már a dobogón. Talán rájuk hárul a legnagyobb nyomás, hiszen Sainznak nem kis szerepet kell betöltenie a McLarennél Alonso után, míg Magnussennek szintén be kell bizonyítania, hogy hosszabb távon is helye van a mezőnyben. Kvyat talán annak idején túl korán kapott lehetőséget a Red Bulltól, a nyers tempója alapján abszolút megérdemelten tér vissza. Verstappen most már tényleg a világbajnoki címért akar küzdeni a Red Bullal, már csak a Honda motor ereje és megbízhatósága a kérdés. Talán Kubicán van a legnagyobb, illetve bizonyos értelemben a legkisebb nyomás. Szerintem példaértékű az ő küzdeni akarása, akármit is ér el, tanulság az ő pályája mindannyiunk számára. Biztosan sokan feladták volna ezt az álmot. A rutinja aranyat érhet a tavaly utolsóként záró Williams számára.

  • Facebook

A középmezőny fenegyerekei, vajon lesz-e esélyük ünnepelni? /Kép forrása: Planet F1/

A tizedesek, századosok: Közel egy évtizede vannak a pályán azonban mégsem igazán ismertek a laikus emberek számára. Nem sok babér termett a számukra. Ők a középmezőny fenegyerekei, plusz egy másodhegedűs és egy nyomokban világbajnoki alapanyag. Hülkenberg, Perez, Grosjean, plusz Bottas valamint Ricciardo. Hülkenberg a legtöbb futamon induló, dobogót nem szerző versenyző a Forma-1 történetében, Perezé lehet a legtöbb versenyen induló, de pole-t nem szerző nem túl megtisztelő cím (Herbert rekordját megdöntve), míg Grosjean szintén pole és győzelem nélkül áll. Annak ellenére, hogy a negatív rekordokat ostromolják, mégis generációjuk legnagyobb tehetségei, a tapasztalatuk aranyat ér a középmezőnyben. Mindig voltak “örök ígéretek” a Forma-1 történelmében, gondoljunk Fisichella, Trulli vagy Heidfeld pályafutására, hogy csak a közelmúlt versenyzőit említsem, mellettük de Cesaris, Boutsen vagy Brundle is több, mint 150 versenyen rajtolt, azonban a többre hivatott versenyzők közé sorolhatnánk őket. A két többszörös nagydíjgyőztes illetve vb dobogós Bottas és Ricciardo pályafutását jelentősen meghatározhatja a következő év. Előbbi esetén igencsak kérdéses, hogy maradhat-e a Mercedesnél, vagyis élcsapatnál, utóbbi esetén pedig az a legfőbb kérdés, hogy a Renault, mint gyári csapat pár éven belül fel tudja-e küzdeni magát az élmezőnybe, s Ricciardo bele tud-e szólni a vb-címért való versengésbe. Pár éven belül kiderül, hogy az ausztrál rossz lóra tett-e szert, jóllehet nem igazán volt más választása, jobb volt lelépni, mintsem Verstappen “inasává” válni.

  • Facebook

“A kép közepén állok, körbevesznek jó barátok” /Kép forrása: Daily Express/

A veteránok: a mezőny három világbajnoka, Hamilton, Vettel valamint Raikkönen alkotja ezt a csoportot. Roppant érdekes lesz egy újabb szezont látni, mire megy egymással a két többszörös világbajnok. Szerintem az elmúlt két évben nem volt annyira éles csata köztük, Vettel tavaly fejben igencsak szétesett, persze a Ferrari sem volt minden esetben a helyzet magaslatán, évről évre egyre nagyobb a nyomás, mindig csak futnak a vb-cím után. Vajon lesz-e még esélye a feltörekvő fiatal, Charles Leclerc mellett? Hamilton pedig milyen rekordokat dönt meg illetve tényleg ő a vb-cím legfőbb esélyese? A legenda azonban továbbra is Raikkönen, aki visszatér az alma materbe, a Sauber csapathoz. Nagyon nagy az elvárás, s szerintem az állandó pontszerzés simán meglehet a számukra, Kimi a mezőny legrutinosabb versenyzője, most aztán bármit szabadon megtehet.

Nagyon kíváncsi leszek, ha az év végén előveszem ezt a cikket, és a kategóriákon végigszaladva értékelem a versenyzők teljesítményét, vajon kik okoznak pozitív illetve negatív csalódást, mely versenyzők álma válik valóra, s mely versenyzők pályafutása törik derékba.

Share This