Többünket talán kevésbé hozza lázba a 2020-as szezon, hiszen a nagy szabályváltozások előtti évről beszélünk, továbbá a Mercedes dominancia is már kedvét veszi az embernek. Ebben a cikkben igyekszem összeszedni mitől is lehet izgalmakban gazdag az idei esztendő.

A mezőny csekély mértékben bolydult fel 2019-hez képest, a Renault-nál Esteban Ocon, míg a Williamsnél az újonc Nicholas Latifi kap lehetőséget, a többi csapat nem változtatott a felálláson.

A 2020-as év a nagy szabályváltozások előtti év, így több istálló kevésbé az idei autójára gyúr, persze a 3 élcsapat mindegyike a világbajnoki címet tartja szem előtt. A címlapfotóra pillantva a tavalyi évadzáró versenyen Hamilton mellett a jövő két potenciális világbajnoka, Verstappen és Leclerc pezsgőzhetett, vajon idén ki ünnepelhet a szezon végén? A középmezőny csapatait illetően pedig még kevésbé tudunk jóslatokba bocsátkozni. Egy kevésbé kiemelkedő év sem biztos, hogy rossz, pláne ha mindent a 2021-es évre tesz fel valaki, különösen mondjuk a McLarent vagy a Renault-t illetően, akik vissza szeretnének térni az élre.

Az alábbiakban felsorolásszerűen vizsgáljuk meg milyen kérdések is fogalmazódnak meg bennünk az új évad kezdete előtt:

Vajon Lewis Hamilton megszerzi a 7. világbajnoki címét, kik lesznek a legfőbb riválisai?

Nos, remélem sokkal kiegyenlítettebb lesz az évad, s nem minden második versenyen a brit nyer, a csapattársa, Bottas abszolút nem jelent veszélyt a számára, a két Ferraris valamint a Red Bullos Verstappen ha egymást körbeverik, akkor biztosan Hamilton jöhet ki győztesen. Verstappen egyértelműen elsőszámú a Red Bullnál, a jó kérdés az, hogy hány helyszínen lesznek esélyesek a futamgyőzelemre, s Albon mekkora segítséget tud nyújtani a pontok rablását illetően, a thai versenyzőt mindenki a tabella 6. helyére tenné előzetesen. Bottas elsősorban az időmérőn törhet borsot csapattársa orra alá, valamint rendkívül fontos, hogy a tavalyihoz hasonlóan jól kezdje a szezont, ezáltal a Ferrarisok és Verstappen esélyei is nőnek vagy fogalmazhatnék úgy is, hogy a végsőkig kiélezett lehet a csata a vb-cím szempontjából. A Ferrarit illetően vegyes érzéseim vannak, a tavalyi autó egészen gyors volt, hiszen míg korábban a kvalifikációkon voltak hátrányban a maranellóiak, addig tavaly Leclerc indulhatott a legtöbbször az élről. A monacói első évében a kevés rutinjának köszönhetően többször is hibázott továbbá a csapat is sokszor a szintén hullámzó teljesítményt nyújtó Vettel mögé parancsolta, így akárhogy is nézzük, bukták volna a vb-címet. A Red Bullt valahogy erősebbnek érzem a Ferrarinál, ráadásul Verstappenre építenek, a Ferrari tavaly leginkább a kevésbé ponterős Gaslynak köszönhette a konstruktőri 2. helyet. Összességében a Red  Bullnak egy körön, míg a Ferrarinak a versenytempót illetően kell fejlődnie, ahhoz hogy a végsőkig életben tartsák a reményüket a vb-címért folytatott harcot illetően.

Legyőzi-e Leclerc Vettelt, s mi lesz a német sorsa a továbbiakban?

Nem is kerülgetem a választ, szerintem egyértelmű, hogy Leclerc végez előrébb az év végén, a kérdés, hogy milyen mértékben. Olyan nagy különbség azért nem lesz közöttük, ha 60:40 arányban megveri Vettelt, már abszolút elégedett lehet. Tavaly egyértelműen a szombati nap volt a kulcs számára, s ha az egykörös tempóját megtartja, akkor vélhetően a stratégia szempontjából is kedvezőbb helyzetben lehet vasárnap. Vettelben egyszerűen nem érzem azt, hogy 5 Ferraris év után egy erős csapattárs mellett az elmúlt év kudarcait levetkőzve, teljes mértékben megújulva vissza tudna kerülni az élre. Mivel a szezon végén lejár a szerződése, jó kérdés, hogy mit szerezne igazán, másodszámú versenyzővé válni a hosszú távú megbízatással rendelkező Leclerc mellett, avagy átigazolni mondjuk a McLarenhez, ahol lehúzhatna még akár 4-5 évet is, s én nagyon reménykedem abban, hogy a wokingi csapat vissza tudja küzdeni magát az élmezőnybe. Vettel pályafutása Hamilton karrierjének kicsit a komplementere. Fiatalon zsinórban négy vb-címet nyert, majd azóta csak néhány futamgyőzelem jutott a számára, míg a brit ugyan az első évében majdnem bajnok lett, azonban 2009-2013 között kevésbé volt világbajnoki címre esélyes autó alatta, s majd 30 évesen szerezte meg második trófeáját.

  • Facebook

Vajon tudja-e kezelni a Ferrari vezetősége, hogy egyenlő bánásmódban részesítse Vettelt és Leclerc-t? /Kép forrása: Essentially Sports/

Ki lesz a „best of the rest” a középmezőny csapatait illetve pilótáit illetően? Ki lehet a legnagyobb meglepetés illetve a vesztes?

McLaren vagy Renault, mondhatnánk egyértelműen. A McLarennek muszáj lenne egy légüres térbe kerülnie, s egyre közelednie az élcsapatokhoz ahhoz, hogy 2021-ben már ők is csatlakozzanak hozzájuk. A Renault egyértelműen az év vesztese lehet, hiszen ha a Red Bull még szorosabban együttműködik az Alpha Taurival, a Haas csapat pontokra váltja időmérős teljesítményét, még ha a két versenyzőjük igencsak hullámzó teljesítményt is nyújt, valamint a Racing Point különösen Perezzel,  – aki ne feledjük tavaly csak beverekedte magát az év végére a tabella 10. helyére – következetesen pontokat szerez,  akkor a franciáknak különösen fájhat a foga. Amíg a McLaren egyre jobban teljesít, s ha 2021-től megkapja a Mercedes motort, akkor talán még acélosabb lehet, ellenben a Renault erőforrásait akkor már senki más nem fogja használni rajtuk kívül. A pilótapárosítást illetően a McLaren és a Renault párosa kiváló, a Racing Pointé talán a legalulértékeltebb, a Haas versenyzőiről nem mernék jósolni, mert nem jönne be, az Alfa Romeo párosa a rutin és a feltörekvést sugallja, kérdés, hogy az autó mennyire lesz partner ebben, az Alpha Tauri nekem kicsit sötét ló, azonban mindenképp kiváló eredmény lenne, ha a 2019-es 6. helyüket meg tudnák védeni.

Ha már a fenti 3 kérdést kifejtettem, legyen egy kicsit lazább a cikk vége, s megpróbálom megjósolni ki is végez előrébb az alábbi párosok közül:

Sainz vagy Norris: tavaly egyértelműen Norrisra fogadtam volna, ami nem jött be, jórészt a rutintalanságának valamint a balszerencsének köszönhetően, ellenben a spanyol az év meglepetése volt számomra. Szerintem idén még szorosabb lesz kettejük között a különbség, azonban Sainznak kell kijönnie győztesen, Norris nem veszíthet sokat, ha ismételten kikap jóval rutinosabb csapattársától. Ennek ellenére, egye fene, legyen Norris, a páros között 45:55 arányú lesz a különbség, máskülönben jöhet a magyarázkodás.

  • Facebook

A tavalyi év legviccesebb és legegyüttműködőbb párosa, vajon idén robbanhat a bomba? /Kép forrása: racingline.hu/

Ricciardo vagy Ocon: a kérdés az, hogy Ricciardo mennyire lesz motivált egy újabb évet eltölteni a középmezőnyben, pláne ha az autó néhány futamon csak a 10-14. helyekre lesz csak elég. Oconnak mindenképp nagyon harapósnak kell lennie, s tavaly Hülk is év végére fogyott el, nem lehetetlen megverni az ausztrált. A francia szeretne hosszútávon maradni a csapatnál, nem jöhet szóba még egy év a „kispadon”, így sokat várok tőle. Ugyan mindkétszer kikapott Pereztől, azonban a mexikói is kellően jó referencia volt számára. A legtöbb érv Ricciardo mellett szólna, de álljon a szerencse Ocon mellé is.

Grosjean vagy Magnussen: ez az a pilótapáros, akiknek a sarkára a legtöbben útilaput kötöttek volna. Nem olyan könnyű a csapat helyzete, mivel majdnem mindent úgy vásárolnak, így gyakorlatilag nem is kell fejleszteni az autót, hanem csak okosan kell vásárolni kicsit sarkosan fogalmazva. Az időmérők tekintetében Grosjean-t érzem erősebbnek, fontos, hogy ne keveredjen semmilyen rajtbalesetbe, persze nagy az esély rá, hogy sokszor a 9-13. helyek valamelyikéről, tehát a mezőny sűrűjéből várhatja a piros lámpák kialvását. Magnussen esetén kicsit más a helyzet, hiszen jóval fiatalabb, mint az év végén akár visszavonuló Grosjean. A dánnak mindenképp kiegyensúlyozottan és ésszel kell versenyeznie, különben hasonló sorsra juthat, mint Hülkenberg. Reménytelen tipp, hogy ki végez előrébb, de ha már az előző párosok esetén is merész voltam, akkor nekem 8, vagyis Gros-jean, fő az egészség, mint a Jean viccben.

A csapatok sorrendjét illetően először legyen néhány állítás, hátha kialakul valami sorrend a végén:

A McLaren előrébb végez, mint a Renault.

A Renault-nak több riválisa támadhat, mint gondolná.

A Haas jobb helyen végez, mint tavaly.

Az Alpha Tauri nem múlja felül tavalyi önmagát vagy mégis?

A Racing Point nem győzi le a McLaren és a Renault csapatokat együttvéve.

Az Alfa Romeo pozíciója +/-1 helyezés lesz a tavalyihoz képest.

Összességében a Racing Pointtól és a Haastól meglepetést várok, azonban a pilótapárosaik kevésbé erősek Perez kivételével. A Renault és az Alfa Romeo lehet a szezon negatív meglepetése. Az Alpha Tauri, ha tényleg még jobban együttműködik a Red Bullal akár felülmúlhatja tavalyi helyezését.

A sorrendem a téli tesztek előtt:

  1. McLaren
  2. Alpha Tauri
  3. Renault
  4. Racing Point
  5. Haas
  6. Alfa Romeo

A sorrendre pillantva a Haas pozíciója kissé csalóka, tőlük többet várok, továbbá az Alpha Tauri 5. helye jobb a vártnál. A Racing Pointtól csalódás lenne, ha rosszabb helyen végeznének, mint tavaly, szerintem ők inkább 2021-re gyúrnak, akkor már az Aston Martinnal sokkal nagyobb álmaik lehetnek.

Címlapfotó forrása: racingline.hu

Share This