A Forma-1 1000. versenyhétvégéje kevésbé izgalmas és látványos versenyt szolgáltatott a rajongók számára. Kritikusan mondhatnám: sok hűhó semmiért. A futam tanulsága azonban egy pont volt, ami több, mint a semmi, s ad egy kis örömöt vagy nyújt némi vigaszt.

 

A Kínai verseny újfent rávilágított a Forma-1 jelenlegi problémájára. Túlságosan kevés az esemény a pályán, s a szabályok sem tesznek ez ellen. Három futam után “beállt” a tabella, az 1-6. helyen a három élcsapat pilótái tanyáznak. Nem szeretném minden futam után azt hangsúlyozni, hogy akkor most ki is a bajnokság esélyese, s miért Hamilton az, helyette most egy pont szorul magyarázatra, ami többször is kísértett a futamon.

A Ferrari csapatutasítása: három forduló után mindössze egy pont a különbség Sebastian Vettel és Charles Leclerc között a bajnokságban. Jóllehet a Mercedes párosa között is szoros az állás, azonban náluk kristálytiszták a szerepek. Persze ne írjuk le Bottast a szezon elején, azonban két szezont már Hamilton oldalán versenyzett, ami kellően elég ahhoz, hogy megítéljük illetve előre jelezzük az ő teljesítményét. Hiába végzett Vettel a dobogón és hiába lett Leclerc az ötödik, egy biztos, már megint csapatutasítást kellett alkalmazni, továbbá Leclerc sem az időmérőn, sem a futamon nem volt alárendelt szerepben négyszeres bajnok csapattársával szemben. Kicsit olyan mintha Vettel és Leclerc egymásnak dobálná a pontokat, Verstappen pedig középen, mint a ragadozó macska, néha elkapna egyet-egyet. A Ferrari ezen a versenyen sem tudta maximalizálni a pontjainak a számát. Több szempontból is megkérdőjelezhető a csapat döntése. Ha az időmérőn hátrébb végző versenyző egy jobb startnak, helyezkedésnek köszönhetően megelőzi a csapattársát, akkor a 10. kör környékén miért kell megcserélni a pozíciót. Ez még hagyján, de a kedvezményezett, jelen esetünkben Vettel nem túl elhúzni, ezáltal megy az adok-kapok, mi is legyen. Jön a B-terv, valahogy szét kell választani a két versenyzőt egymástól, de úgy, hogy véletlenül se legyenek egymás közelében. A későbbi boxkiállás meg is pecsételte Leclerc futamát. Persze a szezon elején ezt a „csapatutasítósdit” még megcsinálhatják a monacóival, azonban ő kellően okos ahhoz, hogy visszavágjon. Nyilván nem lenne értelme máris összerúgni a port a csapatvezetéssel. A Mercedes versenyzőinek hoppácska, egy futamgyőzelmi előnye van a két Ferrarissal szemben, így nagyon nem lesz mindegy, ki hány pontot rabol a másiktól. Hamilton és Bottas amíg elöl van, addig felváltva is nyerhetik a versenyeket, abból bajuk nem származhat.

A leggyorsabb körért járó egy pont: a Forma-1 több szempontból túlszabályozott. A Mercedes dominanciája sem tűnik el, egy profi versenycsapat ellen nehéz olyan szabályrendszert megalkotni, ami nem fog kedvezni nekik. A leggyorsabb körért járó egy pont nagyon apró változtatásnak tűnik, azonban mégiscsak jó döntés volt ennek a bevezetése. Persze ez a futam ennek szerintem pont az ellenkezőjét bizonyította be, hiszen az eddig is egyértelmű volt, hogy valószínűleg a három élcsapat pilótája fog ezért küzdeni. Ha azonban csatában vannak egymással és nincs meg egy boxkiállásnyi előny a másikkal szemben, egyikük sem próbálkozhat meg azzal, amivel Gasly, aki kellő előnyt tudott kiautózni a középmezőny legjobbjaként a 7. helyen záró Ricciardóval szemben. Vagyis az élcsapatok versenyzőinek utolsójának ölébe hullhat a leggyorsabb kör. A francia versenyző először végzett a top6-ban, ez előző két hétvégén a középmezőny versenyzői között ért célba. Az lenne az ideális, ha az első hatos ugyanolyan gumitaktikán versenyezve harcolna azért az 1 pontért, s ahogy Toto Wolff is elmondta, lesz aki pórul jár majd az idény során, hiszen a leggyorsabb kör megfutása extra kockázatot jelenthet, különösen egy utcai pályán.

  • Facebook

Bahreinben Leclerc, míg Kínában Gasly szerezte meg pályafutása első leggyorsabb körét /Kép forrása: Red Bull Twitter/

Albon egy pontja: nem véletlenül lett Alexander Albon a nap versenyzője. A harmadik szabadedzésen még nagyot hibázott, ami az időmérőjébe került, azonban a boxból rajtolva pontot szerzett. Eddig mindenképpen ő a legnagyobb meglepetés a számomra. A Red Bull vezetősége pedig nyilván örülhet, hogy Verstappen után találtak egy újabb reménységet. Nem akarok előreszaladni, de ha Albon idén megveri Kvyatot, Gasly pedig gyengén teljesít a Red Bullnál, akkor akár előreléphet a nagy csapatba. Ami hihetetlen, hogy az összes újonccal szemben Albon idén először vezethetett F1-es autót, tehát ő a legrutintalanabb, azonban pont a versenyen nagyon erős, ami egy ilyen szoros középmezőnyben kiemelten fontos tényező. Az eddigi két időmérőn legyőzte csapattársát, szóval az egykörös tempójával sincs gond. Tehát, ha idén jól szerepel, minden pályát megismer és tényleg hétvégéről hétvégére fejlődik illetve egy sokszor pontszerzésre kevésbé alkalmas helyzetből is pontszerzőként keveredik ki a végén, akkor hosszabb ideig bebiztosíthatja a helyét a száguldó cirkusz mezőnyében. Ha végigszaladunk a középmezőny versenyzőin Albon semmiképpen sem gyengébb, mint mondjuk Grosjean vagy Hülkenberg, csupán nincs kellő tapasztalata hozzájuk képest.

  • Facebook

Albon a boxutcából vágott neki a Kínai Nagydíjnak. Senki sem fogadott volna arra, hogy ponttal távozik /Kép forrása: Toro Rosso Twitter/

Remélem a bakui futam több izgalmat tartogat a számunkra, kíváncsi leszek, hogy melyik élcsapatot sújtja elsőként technikai hiba, valamint hogyan kezeli a Ferrari a Vettel-Leclerc párharcot.

Címlapfotó forrása: The Telegraph

Share This