Mint azt megszoktátok, minden futam után igyekszünk objektív szempontok szerint értékelni a pilóták teljesítményét, és ezt futamról futamra meg is osztjuk veletek. Az utóbbi 4-5 verseny egész izgalmasra sikerült, ám ezt sajnos nem mondhatjuk el a Szingapúri Nagydíjról. Ennek ellenére azért van miről beszélni…

 

Ahogy azt több pilóta is megjegyezte a futamot követően, a 61 körös esemény csak fenntartásokkal nevezhető versenynek. Az első 20 körben az élen olyan lassú tempót “diktáltak”, mint özvegy Súlyos Anomália a Tesco fagyasztott áru részlegén. Persze ennek is megvolt az oka, hiszen a szemnek és szórakozásnak nem annyira kedvező mutatvánnyal a Ferrari szándékosan hozakodott elő; az alacsony tempóval elkaszálták a Mercedes és a Red Bull bokszkiállásait, így pedig a kettős győzelmi esélyeiknek próbáltak megágyazni. Nem is vallottak kudarcot, a két Ferrarit intették le első és második helyen, először az évben. Számunkra is igazán meglepő fordulat azonban a Ferrari rajongók reakciója, ugyanis ennyire látványosan nem örülni egy kettős győzelemnek nagyon szokatlan dolog. Történt ugyanis, hogy a Ferrari nem Charles Leclercet hívta ki előbb a bokszba, hanem Sebastian Vettelt, aki egy már-már Michael Schumacher legendásan brutális kivezető köreire emlékeztető teljesítménnyel az ifjú monacói elé került, és onnan már el sem mozdult a leintés pillanatáig. Tette mindezt három biztonsági autós fázis ellenére. Vélelmezhetően a Ferrari számításai sem úgy kalkuláltak, hogy Vettel ilyen kört fut, továbbá a csapat hivatalos kommunikációja szerint azért Vettelt hívták ki előbb – és nem az előrébb haladó, normál esetben ilyenkor kedvezményezett másik pilótát -, mert csak így tudták biztosítani a kettős győzelmet. Nyilvánvalóan ennek nem örült Leclerc, hiszen szombati rajpozíciója és a futam addigi szakaszában lévő helyzete alapján ez a kiállásbeli előny alapvetően őt illette volna meg. A népharag pedig – ahogy az lenni szokott – lesújtott; többnyire Vettelre és a Ferrarira, amiért nem fordított sorrendben futottak be a pilóták. Értékelésünk során nem tisztünk ítélkezni az ilyen döntésekről, így ezzel most sem élnénk. Valószínűleg Leclerc is képes lett volna a győzelemre házon belül, a lapokat viszont másképp osztották, nekünk pedig ennek, és a látottak, valamint a mérhető adatok alapján kell pontoznunk. Lássuk hát, hogy miként pontoztuk a pilótákat. Az értékelés során minden szerkesztőségi tag egy 1 és 10 közé eső egész számmal illette az adott pilótákat, majd ezeket átlagoltuk és két tizedesjegyig jelenítettük meg az eredményeket.

 

Akik meggyőztek minket:

Mint azt láthatjátok, az első három pilótának azonos pontszámot osztottunk ki. Ember legyen a talpán, aki a futam alapján pálcát törne akár Vettel akár Leclerc feje felett, ezt mi sem tennénk. A német pilóta sem ment rossz kört az időmérőn, ám Leclerc még úgy is pole-ba lőtte magát, hogy 2-3 hibát vétett gyors körén. A futamon aztán a Ferrari alapvetően szépen taktikázott, a kiosztott feladatokat mindkét pilóta hiba nélkül teljesítette. Ugyan Sebastian kedvezőbb helyzetbe lett hozva, ám jegyezzük meg, hogy élt a lehetőséggel, és régi önmagához hűen irányította a mezőnyt az élről. Akit még mindenképpen szeretnénk kiemelni, az Pierre Gasly. Akik rendszeresen figyelemmel követték értékeléseinket, azok biztosan tudják, hogy nem fogtuk vissza magunkat, amikor őt értékeltük. Elképesztően kiábrándító formája nyomán semmi váratlan nem volt lefokozásában, viszont a Toro Rossoban úgy tűnik minden jobb számára. Talán a kisebb nyomás, talán a nyugodtabb környezet vagy szimplán csak a bizonyítási vágy miatt, de sokkal jobban teljesít a Toro Rossoban, mint a Red Bullban idén bármikor. Nagy futamot ment, jár neki a keksz. Végre valahára értékelhető teljesítményt nyújtott Antonio Giovinazzi is, aki még a futamot is vezette pár körön át. De ott van Lando Norris is, aki az ideje korán betliző Sainz helyett szállította a csapatnak a nagyok mögötti legjobb eredményt.

Akitől nem estünk hasra:

Az év egyik pozitívuma nem vitás, hogy Kimi Raikkönen, aki a középmezőnyben az egyik legstabilabban teljesítő pilóta. Amikor arra az autó is partner, rendre szállítja az eredményeket. Most azonban, ahogy a hétvége korábbi szakaszában is, inkább szenvedett. Nem érezte magát kényelmesen az autóban, és a tempója sem bizonyult acélosnak. Majd jött hátulról Kvyat, és nekünk úgy tűnt a belső kamerás felvételekből, hogy ezt döntően Kimi nézte be, aminek hála ki is esett. Ám ha ez nem is történik meg, valószínűleg akkor sem veszélyes a pontokra. 

Akiben csalódtunk:

Veltteri Bottas. Nem elég, hogy kikap időmérőn Hamiltontól, de egy olyan pályán, ahol előzni alig lehet, és a bokszban dől el szinte minden, ismét lemegy kutyába. Miközben Hamilton jelenleg is 96 pontos előnnyel rendelkezik a harmadik helyezett előtt, neki fittyet kellett volna hánynia arra a kérésre, miszerint lassítson, hogy Hamilton elé érjen vissza. Nem vitás, mi innen a fotelból nem látjuk át úgy a helyzetet, mint a csapatok megannyi szakembere, de ébresztő! Most világbajnok akar lenni, vagy sem? Az lenne a dolga, hogy minden egyes futamon faragjon a hátrányából, ehelyett még most is növelte, és jelenleg már 65 ponttal elhúzott előle Hamilton. Talán fejben már ő is feladta, vagy az újabb szerződésének feltétele volt az, hogy innentől Hamiltoné az év, de fájó azt látni, hogy az első futamon még elképesztően kemény srácból rövid idő alatt újra kiskutya lett.

 

Helyezés Pilóta Pontszám Helyezés Pilóta Pontszám
1. Pierre Gasly 8,78 11. Sergio Perez 6,78
2. Charles Leclerc 8,78 12. Daniel Ricciardo 6,78
3. Sebastian Vettel 8,78 13. George Russell 6,44
4. Antonio Giovinazzi 8,56 14. Nico Hülkenberg 6,33
5. Lando Norris 8,44 15. Robert Kubica 6
6. Max Verstappen 8,22 16. Kevin Magnussen 5,78
7. Lance Stroll 7,56 17. Daniil Kvyat 5,67
8. Alexander Albon 7,33 18. Kimi Raikkönen 5,56
9. Carlos Sainz 7,22 19. Valtteri Bottas 5,44
10. Lewis Hamilton 7 20. Romain Grosjean 5
Share This