A 2017-es szabályváltozások után elmondható volt, hogy a Mercedesnek akadt egy gyenge pontja, mégpedig a lassú kanyarokkal tűzdelt, szűk pályák. Ezeken a helyszíneken rendre borsot törtek az orruk alá a Ferrari és a Red Bull pilótái, ám idén úgy tűnik, vége a jó világnak; nincs már gyenge pont.

 

A Mercedes a W09 és főleg a W08-as autójával nagyon küzdött a lassú kanyarokban, hiszen autójuk tengelytávja meglehetősen nagy volt. Ez ugyan a gyors kanyarokban előnyükre vált, ám a lassú hajlatokban a nehezebb fordíthatóság miatt egy eléggé hátrányos tényező volt. A 2018-as szezon kezdete előtt az FIA egy új technikai korlátozást vezetett be (a Ferrari javaslatára), ami a padlólemez elejének magasságát és annak szögét szabályozta. Ezáltal 2018-tól a “pushrod on upright” elnevezésű felfüggesztés megoldás engedélyezetté vált. A Ferrari később tesztelte a rendszert a 2018-as szezonban, ám végül mégsem használták azt, a Mercedes viszont rájött, hogy ez a rendszer tökéletesen megoldja a lassú kanyarokban tapasztalt problémáikat, így 2019-nek már ezzel együtt vágtak neki, miközben a W10 tengelytávja továbbra is a leghosszabb a mezőnyben. Sokan hüledeztek már Barcelonában is, hiszen az autó hiába nagyon hosszú, nagyon jól érzi magát a lassú irányváltásoknál. Az ott látottak alapján Monacóban is egyértelmű esélyesként indultak; az időmérő edzésen egészen simán szerezték meg az első sort, majd Lewis Hamilton révén a győzelmet is. A cikk végén látható videóban jól látható, hogy a W10 eleje milyen mértékben képes fordulni a Loewsnél, ami a leglassabb kanyar az egész naptárban, és ahol a legnagyobb kormányszöget kell alkalmazni.

De pontosan hogyan is működik ez a módszer? A normál “pushrod” elvű felfüggesztés egy gömbcsukló segítségével kapcsolódik a felfüggesztés “upright” (alsó képen látható) részéhez, és ennek következtében tud fordulni ez az “upright” eleme a felfüggesztésnek. 

 

A felfüggesztés részei
  • Facebook

A klasszikus pushrod felfüggesztés elemei. Forrás: ScarbsF1

 

A Mercedes megoldásával az “upright” elem nem csak a megszokott sugárban képes mozgásra, hanem egy sokkal nagyobb mozgási teret tesz lehetővé, aminek következtében a felfüggesztés még inkább az útfelületet követi és kevésbé van limitálva a forgástengely által, ami egy teljesen újfajta kapcsolatot eredményez az első tengely és a versenypálya között, mint a szokványosabb megoldások. Mint, ahogy korábban említettük a szabályok szigorításra kerültek 2018-ra, valamint a Ferrari el is vetette ezt a felfüggesztés típust, azonban érdemes megjegyezni, hogy a Mercedesen azért működhet ilyen hatékonyan, mert az ő autójukon van a legmagasabban bekötve a felfüggesztés. Mivel a Mercedesnél a legfelső bekötőpont igen messze van magától a keréktől (meredekebb a felfüggesztés, mint a többieknek), ezért ezt a megoldást is hatékonyabban tudják használni, valamint sokkal többet is tudnak vele nyerni.

 

Image
  • Facebook

Jól látható a beépített gömbcsukló. Forrás: FUnoAnalisiTecnica

 

De pontosan mit is nyernek vele? Valószínűleg a trükk abban rejlik, hogy amikor lassú kanyarban megemelkedik a felfüggesztés ezen része, akkor az első szárny közelebb kerül az aszfalthoz és egy “mini diffúzorként” szolgálva még több leszorítóerőt termel az autó számára, ugyanis maga az autó hasmagassága elől csökken. Ez még akkor is hasznos lehet, ha a lassú kanyarokban inkább a mechanikai tapadás számít és sokszor a leszorítóerő mértéke elhanyagolható tényező, azonban a közepesen gyors kanyarokban már igenis sokat számít. Fontos még kiemelni, hogy mivel az autó hasmagassága csökken, ezért a balansz, valamint az autó súlypontja is megváltozik, aminek következtében még inkább gyorsabb lesz a lassabb kanyarokban. Továbbá az első gumik ezáltal folyamatos kontaktban lesznek az aszfalttal, ami még tovább növeli az első tengely tapadását. Íme egy videó a folyamatról:

 

 

A szaksajtó szerint a hátsó felfüggesztésük is megér egy misét, hiszen ott a hírek szerint passzív hátsókerék kormányzással kísérleteznek, azonban itt Monacóban nagyon fontos az első tengely tökéletes működése, valamint a hátsó tengelyek működéséről egyelőre senki nem tud semmit, még jóformán találgatások sincsenek, hogy pontosan hogyan is működhet az a bizonyos passzív négy kerék kormányzás. Bármi is legyen a trükk, a Red Bullnak és a Ferrarinak nagyon gyorsan reagálnia kell, mert a Mercedes úgy látszik új szintre lépett.

 

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

▶📊 Mercedes’ front Suspension Analysis❗ ___ 🇬🇧🔹Slow turns were the weakest aspect in the Mercedes W9 and specially the W8, their long wheelbase (longest of the grid) was a problem in slow tracks like Monaco, as their pressure center moves backwards a lot as speed decreases, generating understeer due to the loss of front downforce❗ 🔹Before the start of the 2018 season, FIA introduced a new technical regulation (after Ferrari’s suggestion) that limited the hight variation of the floor (front) with the variation of the direction angle. Therefore since 2018, a suspension system called “Pushrod on Upright” is legal❗ 🔹Ferrari tested this system later on during the 2018 season, but isn’t using it this year. However, Mercedes noticed that this system was perfect to solve their slow turn problems in 2019❗ 🔹In the video, you can see how the W10 moves down significantly when the turning angle is at its maximum in the Monaco hairpin❗ ___ 🇪🇸🔸Las curvas lentas eran el punto débil del Mercedes W9 y sobretodo del W8, su gran distancia entre ejes (la mayor de toda la parrilla) era un problema en circuitos como Mónaco, ya que el centro de presión se desplazaba mucho hacia la parte trasera a medida que disminuía la velocidad, generando subviraje debido a la falta de carga delantera❗ 🔸Antes de la temporada 2018, la FIA presentó una nueva directiva técnica (a solicitud de Ferrari) que limitaba la variación de altura del suelo (parte delantera) con la variación del ángulo de dirección. Por tanto, desde 2018, un sistema de suspensión llamado “Pushrod on Upright” es legal❗ 🔸Ferrari lo probó durante la temporada pasada, pero no lo está utilizando en 2019. Sin embargo, Mercedes se ha dado cuenta de que este sistema solucionaba sus problemas en curva lenta, y lo ha instalado este año❗ 🔸En el vídeo podéis ver como la altura del W10 disminuye considerablemente cuando el ángulo de giro es máximo en la horquilla de Mónaco❗ ___ #formula1 #formula #formulauno #formulaone #f1 #racing #RenaultSport #motorsport #mercedesf1 #mercedesamgf1 #gp #MonacoGP #RedBullRacing #SpanishGP #LewisHamilton #scuderiaferrari #ferrarif1 #f12019 #DankeNiki #SebastianVettel #formel1 #formule1 #F1tech

FORMULA HYPERSOFT NEWS™ | 39K (@formula_hypersoft_news) által megosztott bejegyzés,

Share This