Meglehetősen sok szurkoló panaszkodik a túlságosan kiszámítható versenyek miatt, tegyük hozzá, joggal. Kis szerencsével vakon, előre meg lehet mondani, hogy a következő versenyen kik lesznek a dobogósok. Na, de nem így a középmezőnyben.

 

Alapvetően a középmezőny kifejezés manapság már hibás, nem állja meg a helyét. A 2017-es szabályváltozásoknak egyszerre volt nagyon jó és nagyon rossz hatása is. Miközben sajnos a korábbinál is jobban elhúzott a 3 top csapat, örvendetes mellékhatásként a hátrébb lévő alakulatok elképesztően összerázódtak. Gyakorlatilag egy homogén mezőnyt alkotva megalakult a Formula 1.5-ös széria, melyet lényegében érdemes külön kezelni és értékelni. Egy bajnokság a bajnokságon belül, ahol a konstruktőri negyedik hely egyenlő a győzelemmel. Ezért a 3 top csapattól hátrébb elhelyezkedő istállókra a továbbiakban a Formula Másfél mezőnyeként tekintünk.

Ugyan a Formula-1 sosem volt az a bajnokság, ahol bárki győzhetett, mégis lehangoló abba belegondolni, hogy a mezőny közel háromnegyedének esélye sincs a dobogós eredményekre. Azonban ha ettől a kellemetlen gondolattól eltekintünk, akkor láthatjuk, hogy a feljebb említett bajnokságon belüli bajnokság egy igazán szórakoztató dolog. Sok esetben pályáról-pályára változnak az erőviszonyok, és pár tizeden belüli különbségekről beszélhetünk 6 csapat között. Mivel a Mercedes-Ferrari-Red Bull triumvirátus versenytempóban egy teljesen más ligát képvisel, így a futamokon az első 6 helyezés már előre ki van osztva. A maradék négy pontszerző helyért harcol tehát hétről-hétre 7 istálló 14 pilótája, ha jó fejek vagyunk és a Williams gárdáját/pilótáit is ide vesszük. Ezen csapatoknak csak nagyon szerencsés feltételek mellett van esélyük 4-5-6. helyezéseket elcsípni, és még ennél is extrémebb, már kaotikusnak számító körülményeknek kell fennállniuk ahhoz, hogy dobogós eredményt érhessenek el. A 2017-es szabályváltozások óta ez nem is sikerült túl sokszor; Lance Stroll 2017-ben, Sergio Perez pedig 2018 állhatott dobogóra, mindketten Bakuban. És ennyi, nincs több. El lehet akkor képzelni annak a 14 pilótának a helyzetét, akik nem a top autók egyikében ülnek. Abban a tudatban utaznak el minden egyes versenyre, hogy ha a technikától kezdve, a stratégián át az egyéni teljesítményéig minden tökéletesen sikerül és nem történik valami váratlan, akkor legjobb esetben hetedikként intik le őket. Ám mindez pont, hogy arra sarkallja őket, hogy akár csak egyetlen pontért is mindent bele adjanak, vagy vállaljanak extra kockázatot. Mindez pedig roppant szórakoztatóvá teszi a “nagyok” mögötti versenyt. Az utóbbi három évben ritkán látott mértékben rázódott össze a “középmezőny”, 2019-re pedig mindez rendkívül kicsúcsosodott. Mi sem jellemzi ezt jobban, mint az a tény, hogy 4 futam után a McLaren mindössze 18 pontot szerzett, ám ezzel mégis a konstruktőri bajnokság 4. helyét foglalja el, de a 6. helyezett Alfa Romeo Racing sem rendelkezik 13 pontnál többel. Egyértelmű tehát, hogy ilyen körülmények között egy 10. pozíció megszerzéséért, és az azzal járó egyetlen pontocskáért is megéri mindent elkövetni, a nézők legnagyobb örömére.

Gyorsabbnak vagy konzisztensnek lenni jobb?

Az idei évben megrendezett négy futamon roppant izgalmas volt megfigyelni, hogy a nyers tempó, vagy a következetesség a jobban kifizetődő a Formula Másfél mezőnyében. A Renault és a Haas autója ismét nagyon gyorsra sikeredett, azonban mindkettő sebezhetőnek bizonyult. A franciák folyamatosan különböző műszaki gondokkal szembesülnek. Ricciardo és Hülkenberg is csak egy alkalommal tudott pontot szerezni, igaz akkor mindketten a „best of the rest” -nek számító hetedik helyen végeztek, 6-6 pontot szerezve. Gene Haas csapatának idén ismét a gumikkal van gondja, nem először rövidke F1-es éveik során. Autójuk tempójával továbbra sem lenne gond, ám képtelenek tartósan a megfelelő tartományban használni a Pirelliket. Általános jelenséggé vált szélsőséges teljesítményingadozásuk; szenvednek a szabadedzéseken, majd az időmérőn megtáltosodva a Q3-ig menetelnek mindkét autóval, hogy a futamon aztán ismét semmivé váljon fellelt tempójuk (lásd Bahrein). Kínlódásukat jól mutatja, hogy az évadnyitó melbourne-i futamon Magnussen által szerzett 8 pont óta egyetlen egységet sem gyűjtöttek.

 

  • Facebook

Hiába remekelt mindkét Haas a Bahreini időmérőn (6 és 8. rajthely), egyetlen pontot sem tudtak szerezni. Fotó: Formula.hu

 

Szintén a jobban sikerült autók közé tartozik a McLaren idei konstrukciója is, ám akárcsak a Renault és a Haas, eddig nem tudtak kiegyensúlyozott teljesítménnyel jelentkezni, részben a Renault motor meghibásodása miatt, részben a pályán történt események következtében. Ennek ellenére úgy vezetik a Formula Másfél mezőnyét, hogy csupán a futamok felén szereztek pontot, de akkor vaskosan. Továbbra sem tűnnek a legjobbaknak, de egyértelműen javuló formát láthatunk tőlük.

A fentiektől eltérően a másik végletet jelenti a szorgos hangya módjára tevékenykedő Toro Rosso, Alfa Romeo és Racing Point. Ők azok, akik tempót tekintve hátrébb helyezkednek el, ám következetes teljesítményükkel folyamatosan pontokat gyűjtenek. A Toro Rosso párosa Bakutól eltekintve mindig pontot tudott szerezni, ám eddigi legjobb eredményüket egy 9. hely jelentette, így stabil formájuk ellenére szerény 4 ponttal csak a 9. helyen állnak a konstruktőrök között. Félkarú „óriás” az Alfa Romeo, ahol ugyan minden eddigi futamon sikerült a pontszerzés, ám azokat eddig kivétel nélkül Kimi Raikkönen jegyezte. Így pedig – a csapatot a hátán cipelve – a 6. helyen áll a hajdani Sauber istálló.

 

  • Facebook

Kimi nyomja, mint pokol, viszont Giovinazzi még egyetlen pontot sem szerzett az Alfa Romeonak. Fotó: Alfa Romeo Racing

 

A sort az évek óta következetes teljesítményéről híres Racing Pointtal (Force India) zárnánk. Megszokott jelenség a csapatnál, hogy a szűkös anyagi források miatt a téli fejlesztések lassan haladnak, így a szezon első fordulóin autójuk nem tartozik a leggyorsabbak közé. Míg meg nem érkezik a Spanyol Nagydíjra szánt első komolyabb fejlesztési csomagjuk, addig marad számukra a lehetőségek maximalizálása, magyarán a kármentés. Kimaradni a balhékból, a lehető legoptimálisabb taktikával futni és célkeresztben a megbízhatóságot tartani. Elterjedt mondás az a paddockban, hogy könnyebb egy gyors, de megbízhatatlan autót megbízhatóvá tenni, mint egy megbízható, de lassút gyorssá, ám a silverstone-i alakulat ezt másképp gondolja. Filozófiájuk eddig bevált, hiszen amellett, hogy az Alfa Romeo után csak a Racing Point tudott mind a négy futamon pontot szerezni, egyedül ők tudnak felmutatni kettős pontszerzést.

Hogy melyik felfogás a jobb, azt nehéz eldönteni, eddig mindkettő működik. Láthatjuk, hogy a McLaren sebezhető, de amikor épp nem romlik el, akkor sok pontot tudtak hozni és jelenleg a 4. helyen állnak. Míg a Racing Point autóját távolról sem kiálthatjuk ki a legjobb konstrukciónak, ám a kínálkozó lehetőségeket eddig ők használták ki a leghatékonyabban, és mindössze egyetlen ponttal maradnak el a legendás wokingiaktól.

 

  • Facebook

Mindössze 14 pont választja el a Toro Rossot és a McLarent, mindez pedig 5 helyezést ér a konstruktőrök között.

 

Mint az látható, igenis van élet a Mercedes-Ferrari-Red Bull által képviselt világon is túl. Ugyan nem a győzelemért folyik a harc, de őszintén szólva számít ez? Amikor vasárnap leülünk a televízió elé, akkor alapvetően izgalmat, párharcokat és nagybetűs AUTÓVERSENYT akarunk látni. Pilótákat, akik gladiátorokként küzdenek egymással, miközben a határon autóznak. Ugyan a fenti vágyálmok nem mindig valósulnak meg az F1-ben, de a nagyok mögött még mindig többször. Sajnos a TV-s szakembereknek sokszor inkább mutatnak a közvetítésben egymás mögött vonatozó Ferrarikat és Mercedeseket, mert talán történik majd valami, mintsem az 1-2 pontért harcoló kisebb csapatok ádáz csatáját. Pedig nagyon klassz párharcok bontakoznak ki, ugyanis a Formula Másfél mezőnyében minden futam háború! Minden esetre izgatottan várjuk, hogy mi lesz ennek a harcnak a végkifejlete. Meg tudja-e őrizni tavalyi 4. helyét a Renault, vagy visszavág a Racing Point? Felül tudnak emelkedni a Haas-os szakemberek az őket sújtó problémákon? Meddig bírja Kimi egyedül felvenni a versenyt a McLaren párosával? Ha unjátok már a Mercedes dominanciát, vagy a Ferrari taktikai baklövéseit, ne csüggedjetek, csak kövessétek figyelemmel a hátrébb zajló eseményeket, mert garantált az izgalom!

Share This