Fekete – fehér, fent – lent, bal – jobb, Haas – kínlódás. Elnézve a 2019-es évet, a Haas tökéletesen beleillik ebbe, az elválaszthatatlan párosokat felvonultató felsorolásba. Főszerepben a Pirelli abroncsai, vagy mégsem?

 

Az amerikai Haas istálló már nem számít újonc csapatnak, hiszen 2016-os királykategóriás csatlakozásuk óta immáron negyedik esztendejüket tapossák a Formula-1 mezőnyében. Amikor a Haas-ra gondolunk, bizonyára sokak számára eszébe jut, hogy amióta az F1-ben vannak, mindig problémájuk volt az abroncsok megfelelő kezelésével. Első két évükben nem kétséges, hogy év végi nyolcadik helyezésükben nagy szerepet játszott – tapasztalatlanságuk és egyéb okok mellett – az a tény, hogy abszolút hektikusan kezelték a Pirelliket. Megmagyarázhatatlan kilengésekkel hol tökéletesen munkára bírták azokat, hol pedig egyáltalán nem boldogultak velük. Utóbbiból volt több. Ez nagyon komoly probléma volt, hiszen az autójuk alapja minden évben meglehetősen erősnek bizonyult, de mit ér mindez, ha a tempót nem tudják az aszfaltra is átvinni?! Nem sokat, lássuk be. Látták ezt ők is, így 2018 elején egy fontos lépésre szánták el magukat. Hiroshi Tomitsuka személyében egy volt Bridgestone mérnököt szerződtettek; így szerették volna megoldani a fellépő gumiproblémákat.

 

  • Facebook

Hiroshi Tomitsuka tanácsokkal látja el Kevin Magnussent a Pirellikkel kapcsolatban. Kép: F1i.com

 

Az idő Tomitsuka alkalmazását igazolta, egyértelműen bombaigazolásnak bizonyult. A Haas év végén a konstruktőri bajnokság ötödik helyén zárt, elérve fennállásuk legjobb eredményét. Ebben pedig egyértelműen a megfelelő gumikezelés játszott főszerepet. Grosjean és Magnussen egyaránt áradoztak róla, mert olyan ötleteket adott számukra a gumikat illetően, melyekre sosem gondoltak volna maguktól. Legyen szó az időmérős körök előtti előkészületekről, vagy a gumik megfelelő hőmérsékleti tartományban tartásához szükséges fogásokról, Tomitsuka-nak mindenre volt ötlete, hiszen tekintélyes tapasztalattal rendelkezett a gumikat illetően.

Azonban úgy tűnik, hogy a 2019-re tervezett Pirelli abroncsok még a rutinos szakemberen is kifognak, hiszen ismét látványos szenvedést láthatunk az amerikai csapattól. Autójuk önmagában kellően gyors, azonban talán mindenkinél jobban szenvednek az idei keverékekkel. Visszatérő jelenség, hogy az edzéseken vagy az időmérőn még hellyel-közzel boldogulnak valahogy, majd a futamon, megtankolt autóval csak hátrafelé lépdelnek. A csapatok többsége a Pirelli gumijait látja hibásnak, hiszen ők is küszködnek velük. Romain Grosjean azonban a hétvégi Francia Nagydíjon tett egy utalást arra, hogy talán nem az olaszokat kellene kritizálni, hiszen, ha 50-55 fokos aszfalthőmérséklet mellett sem tudják kellően felmelegíteni a gumikat, akkor a hiba vélhetően bennük van. Ez fakadhat akár az autó alapvető tervezési hibájából is, akár a gumik nem megfelelő előkészítéséből. Egy biztos, mindkét pilóta egyaránt szenved vele, így pedig többnyire mozgó céltáblát jelentenek a mezőny többi tagjának. Egyetlen szerencséjük van, mégpedig az, hogy a top csapatok mögötti mezőny minden eddiginél szorosabb, folyamatosak a körbeverések, így a negyedik helyen álló McLarentől is mindössze 24 pontra vannak, ami nem ledolgozhatatlan hátrány. Feltéve, ha meg tudják oldani gondjaikat, és elkezdik munkára bírni az abroncsokat…

 

  • Facebook

Grosjean arca hűen tükrözi idei szenvedésüket. Kép: F1.com

Share This