Még el sem indult a 2020-as szezon, de az F1 máris túl van két nagy horderejű beszédtémán. Előbb a Mercedes sokkolta az F1-et DAS rendszerével, majd az FIA Ferrarival kapcsolatos közleménye szította fel a tüzet a rajongók és a csapatok között egyaránt.

 

 

A Barcelonai második teszthét utolsó napján az FIA egy szűkszavú közleményt adott ki, mellyel a Ferrari 2019-es erőforrásával kapcsolatos vizsgálatot szerette volna lezárni. Nem sikerült, hiszen a bejelentéssel lényegében nem jelentettek be semmit. Így nézett ki az FIA közlemény, mely hatalmas vihart kavart fel:

„Az FIA közli, hogy alapos technikai vizsgálatok után lezárta a Scuderia Ferrari Forma–1-es erőforrásának és működtetésének elemzését, és egyezségre jutott a csapattal. A megállapodás részletei a felek között maradnak. Az FIA és a Scuderia Ferrari több technológiai kötelezettségről állapodott meg, melyek a Forma–1-es erőforrások ellenőrzésének jövőbeni javítását célozzák, továbbá az FIA szabályozó tevékenységének segítését a Forma–1-en belül, valamint a karbonkibocsátással és a fenntartható üzemanyagokkal kapcsolatos kutatásokban való részvételt.”

Hogy ez miért is aggályos? Az F1-es csapatoknak vakon kellene bízniuk az FIA-ban, hiszen lényegében mindenben rájuk vannak utalva. Amikor 2019-ben a Ferrari motor elképesztő teljesítményugrást mutatott fel, a riválisok gyanút fogtak. 5 évvel a jelenlegi szabályozás mellett már kivitelezhetetlennek gondoltak egy ekkora javulást, ezért folyamatosan kérdésekkel bombázták az FIA-t. Egymás után küldték azon kérdéseiket, hogy egy-egy vélelmezett megoldás szabályosnak tekinthető-e. A gyanú szerint a Ferrari az üzemanyagátfolyás mérőt játszotta ki valahogy, s az így elért teljesítménynövekedéssel az egyenesek urai lettek. Számos technikai direktívát adott ki az FIA, melyek látszólag vissza is vetették az olaszokat; Austinban hirtelen visszaesett az SF90 végsebessége és egyenesben mért nagy előnye. Csak, hogy a vizsgálatok nem zárultak le, és még egy motort is lefoglaltak az ellenőrök további vizsgálatok miatt. Egy ilyen technikai vizsgálat végén a csapatok joggal vártak volna el egy megállapítást, mely kimondja azt, hogy szabálytalan avagy szabályos a Ferrari megoldása. Ám ilyet hiába vártak, csupán a fent idézett ködös közleménnyel kellett volna beérniük. Mindez akkora felháborodást váltott ki, hogy az összes, nem Ferrari motort használó csapat egy közös közleményt adott ki tiltakozásul, mely ekképp szólt:

„Alulírott csapatok meglepve és sokkolva olvastuk az FIA február 28-án kiadott közleményét a Scuderia Ferrari Forma–1-es csapatának erőforrását érintő vizsgálat lezárásáról. A nemzetközi szabályozó testületnek felelőssége a lehető legmagasabb szintű kormányzás, feddhetetlenség és átláthatóság. A hónapokon át tartó vizsgálatokat az FIA csak azok után folytatta le, hogy más csapatok kérdéseket intéztek hozzájuk. Erősen kifogásoljuk, hogy az FIA ezek után bizalmas egyezségről kötött megállapodást a Ferrarival az ügy lezárásaként. Ezúton nyilvánosan jelezzük, hogy elvárjuk az ügy teljes és alapos feltárását, hogy biztosítva legyen, az ellenfeleket egyenlőként és sportszerűen kezelik. Ezt a szurkolók, a résztvevők és a Forma–1 tagjai érdekében is tesszük. Ezenfelül fenntartjuk a jogunkat arra, hogy jogorvoslatot kérjünk az FIA-n belüli tisztességes eljárás érdekében az illetékes hatóságnál.”

Az FIA válaszára alig több, mint 1 napot kellett várni, melyben igyekeztek tisztázni a helyzetet. Íme az FIA friss közleménye, melyet érdemes részenként is elemezni, de előbb lássuk egyben.

“A 2019-es szezon során végzett alapos vizsgálat során felmerült a gyanú, hogy a Ferrari erőforrása nem minden esetben működik az FIA szabályainak megfelelően. A csapat határozottan elutasította ezt a felvetést, és nyomatékosította, hogy az minden esetben a szabályoknak megfelelően üzemel. Az FIA ezzel nem volt teljes mértékben elégedett, ám a helyzet bonyolultságát és a megdönthetetlen bizonyíték biztosításának lehetetlenségét figyelembe véve úgy határozott, nincs szükség további nyomozásra.
A hosszú peres eljárás negatív következményeit elkerülendő, különös tekintettel az ilyen perek végkimenetelének bizonytalanságára, valamint a bajnokság, a részvényesek és az FIA érdekében, a Bírósági és Fegyelmi Szabályok (JDR) 4. (ii) cikkelyének eleget téve úgy döntöttünk, hogy egy hatékony és visszatartó erejű megállapodást kötünk a Ferrarival az eljárás megszüntetéséről.
Az FIA a Formula-1-es világbajnokság irányítójaként meg fogja tenni a szükséges intézkedéseket, hogy megvédje a sportot, valamint annak szerepét és hírnevét.”

Tehát a gyanú felmerült a szabálytalanságot illetően, de nem tudták minden kétséget kizáróan bizonyítani. Mit mondott a vádakra a Ferrari? “A csapat határozottan elutasította ezt a felvetést, és nyomatékosította, hogy az minden esetben a szabályoknak megfelelően üzemel.” Vagyis a Ferrari maximális biztos volt abban, hogy szabályosak. Menjünk a közlemény későbbi részére: “…úgy döntöttünk, hogy egy hatékony és visszatartó erejű megállapodást kötünk a Ferrarival az eljárás megszüntetéséről.” Visszatartó erejű megállapodás, hm. Visszatartó erejű büntetéseket/kötelezettségeket többnyire bűnismétlést elkerülendő szoktak kiszabni. Hogy lehetőleg a jövőben ne ismétlődhessen meg a jog/szabálysértés. Majd a közlemény pereskedésre kitérő része is érdekes; lényegében azért nem mentek bele, mert a sport és a részvényesek megsínylették volna. Miért sínylette volna meg szerintetek? Talán azért, mert a sport legnagyobb csapatának nevét sározták volna be vele? Szokták mondani, hogy ne szarj oda, ahonnan enni kapsz. Tekintve, hogy az F1 számára a Ferrari hozza a legnagyobb bevételt, érthető a részvényesek aggodalma.

Tegye fel mindenki magának a kérdést. Miért fogadott el a Ferrari egy magára nézve hátrányos megállapodást (milliókat kell költenie az FIA által kért kutatásokra), ha teljesen biztosak a megoldásuk szabályosságában? Miért nem álltak bele egy bírósági ügybe, hogy a gyanú árnyéka se merüljön rájuk, s nevüket tisztán tartsák? Majd ha erre válaszoltunk, akkor még egy utolsó kérdés. Mi az, hogy egy technikai megoldás szabályosságának kérdésében az FIA (akinél már nincs feljebb), nem megy el a végsőkig? Olyat nem lehet csinálni, hogy vizsgálgatunk-vizsgálgatunk, felmerül a gyanú, de aztán annyiban hagyjuk a dolgot, csak mert nehéz lenne bizonyítani. Jelen pillanatban a következőket merem kijelenteni:

  • A Ferrari rendkívül, rég nem látott szinten innovatív volt. Nem csak azért, mert motor fronton a Mercedes fölé nőtt, hanem mindezt úgy, hogy a szabályoknak nem megfelelő újítást még annyira el is tudták rejteni, hogy azt a megfelelő eszközökkel nem rendelkező FIA ellenőrei elől is el tudták rejteni.
  • A FIA ismét lábon lőtte magát, és nem, hogy megvédte volna a sport és a részvényesek hírnevét, csupán újfent bizonyítékul szolgált saját alkalmatlanságról.

 


Cikkem lezárásaként fontosnak tartom megjegyezni, hogy jelen helyzetben az ostor vége nem szabad, hogy a Ferrarin csattanjon. Tudomásul kell venni, hogy trükközni minden csapat trükközik, mióta világ a világ. Jelen helyzetben minden felelősség az FIA-t terhel, mert egy olyan szellemet engedhetett most ki a palackból, melyet talán sosem tud majd visszazárni. Kíváncsian várjuk, hogy erre mit reagál a 7 tiltakozó csapat.

  • Facebook

Nem sokat ért az FIA vizsgálata, közleményük pedig csak olaj volt a tűzre. Forrás: F1.com

 

Share This