Kategóriák
Egyéb Kiemelt

Kamion, ahol a madár se jár – Ez volt a 2020-as Dakar

12 szakasz, több száz versenyző a világ minden tájáról, több ezer fős technikai személyzet, sok munkaóra, és még annál is több homok.

12 szakasz, több száz versenyző a világ minden tájáról, több ezer fős technikai személyzet, sok munkaóra, és még annál is több homok.

Idén először Szaúd Arábiában rendezték a 42. Dakart, melynek a neve az eredeti útvonalról, az 1979-ben elősször megrendezett Párizs és Dakar közötti versenyről árulkodik. 2007 után az afrikai útvonal veszélyei miatt egy év kihagyással Dél-Amerikába, majd idén Szaúd Arábiába költözött a viadal. 

A már megszokott öt kategóriában (Motor, Quad, SSV, Autó és Kamion) zömében a papírforma érvényesült:

A motorosok közül, akik a leggyorsabban gyűrték le a közel 7500 kilométeres versenytávot Ricky Brabec volt a leggyorsabb 40 óra, két perc és 36 másodperces szintidővel és egy Hondával (is) a két lába között, ezzel megszerezve élete első Dakar-győzelmét, hiszen 2016 óta ez volt az első verseny, amit be tudott fejezni. Ezt azért nehéz viszonyítani bármihez is, mivel még sosem versenyeztek ezen az útvonalon. 

A quadosok királya idén Ignacio Casale lett, megszerezve a harmadik trófeáját a sorozatban, saját istállójával. Az ő ideje 52 óra 4 perc és 39 másodperc volt, ami jó fél nappal elmarad Brabecétől a járművek sebessége és mozgékonysága miatt. 

A legnépszerűbb kategória kétségkívül az autósoké volt, már amennyire azokat a versenygépeket autónak lehet nevezni. A kategóriát az 57 éves Carlos Sainz Sr. nyerte (Igen, annak a Carlos Sainznak az édesapja) Lucas Cruzzal a jobb egyben 42 óra 59 perc 17 másodperces menetidővel egy Mini volánja mögött. Ezzel a harmadik győzelmét aratva, három különböző konstruktőrrel.

Az SSV kategóriát, mely négykerekű, bukókerettel felszerelt kétüléses járműveket fed, természetesen sivatagi körülményekre felkészítve, Casey Currie nyerte Sean Berriman navigálásával egy Can-Am volánja mögött. Ők jóformán újoncok, tavaly indultak először és a Dakar hivatalos honlapján 2 sorban felsorolt szponzorok jóvoltából 53 óra 25 perc 52 másodperces időt futottak idén.

A legnagyobb, legerősebb járművek idén is a versenykamionok voltak, itt a Karginov-Mokeev-Leonov trió vezette sikerre a Kamaz gyári csapatát 46 óra 33 perc és 36 másodperces idővel.

Egyszerűen nem lehet nem szót ejteni Fernando Alonso és Marc Coma duójáról, akik két balesetet és néhány top 5-ös helyezés után tizenharmadikként, 4 óra 47 perces lemaradásban értek célba a Toyota Hilux-szal, a Toyota Gazzoo Racing színeiben. 

Minden hosszútávú verseny hátulütője, hogy nem lehet közvetíteni élőben. Ennek főleg a versenytáv és a menetidő az oka. Nincs az az infrastruktúra, amit el lehet szórni 7500 kilométeren a sivatagban, és működne is, illetve nincs az a TV csatorna, ami a műsoridő túlnyomó részében sivatagban száguldozó járműveket szeretne mutatni. Így maradnak a napi összefoglalók, az Insta sztorik, és a live timing, feltéve ha az ember nincs a helyszínen.