Jóllehet a Kanadai Nagydíj hétvégéjét követően érkezünk el a szezon egyharmadához, azonban már hat futamot követően is jól látható, hogy ki az úr csapaton belül.

Az alábbi táblázatban a csapattársak párharca látható az időmérő és a versenyek tekintetében. Az eredmények alapján három klasztert képezhetünk. Az első csoportba tartoznának azon pilótapárosok, ahol a versenyző minden versenyen (vagy egy hétvége kivételével) megverte csapattársát az időmérőn és a versenyen egyaránt (sötétzöld színezés). A második kategóriába azok a párosok kerülnének, ahol nagyon szoros az állás, nem lehet győztest hirdetni, vagy az időmérőn vagy a versenyen egálban van egymással a két pilóta (citrom színezés). A harmadik csoportba azok a versenyzőpárosok tartoznak, ahol ugyan az egyikük fölényben van, azonban a vesztes helyzetben lévő pilóta is előrébb végezhet az összetettben az év végén, ezeknél a csapatoknál egyik versenyző sem teljesít konzisztensen.

  • Facebook

Négy csapatnál mind az időmérőn, mind a versenyen egy versenyző dominanciája figyelhető meg.

A Red Bullnál nem volt kérdéses, hogy Max Verstappen lesz a csapat első számú versenyzője, hiszen sokkal rutinosabb Gaslynál, s Ricciardo is jórészt Max gyorsasága miatt menekült a Renault-hoz, a kérdés csupán az volt, hogy milyen mértékű lesz a francia másodéves hátránya. Elsőre igen tetemes, nagyon nem passzolt a kocsi Gasly vezetési stílusához, az elmúlt 2-3 futamon azonban már sokkal meggyőzőbben teljesített, jóllehet az ellenfelektől nem tud pontot rabolni, s a biztos 6. helyek és a leggyorsabb körök nem jelentenek garanciát a jövőre nézve. Mindenesetre Pierre sorsa leginkább Kvyat és Albon teljesítményén múlhat.

  • Facebook

Gasly nem nevet majd az év végén, ha végig Verstappen mögött marad, jóllehet egyértelmű, hogy a hollandra épít a csapat. /Kép forrása: M4 Sport/

A Williamsnél szintén egyértelmű Russell fölénye az időmérőkön és a versenyeken. Kubica visszatérése nem a legjobbra sikeredett, elég sok kritikát kap a lengyel, arról azonban ne feledkezzünk meg, hogy 8 év (!) után tért vissza, továbbá egy igen nehezen vezethető autót kapott. Russell F2-es bajnokként nyilván bizonyos szempontból könnyebb helyzetben van, hiszen szépen lépked fel a szamárlétrán, a kérdés csak az, hogy milyen előrelépési lehetőségei lesznek, mivel a Williams a közeljövőben biztosan nem fog az élmezőnybe visszatérni. Ne feledjük, hogy Nico Rosberg is csupán a harmadik évében állhatott először dobogóra egy olyan időszakban, amikor nem bérelte ki az első hat helyet három csapat. Kubica sorsa egyelőre kérdőjeles, nem lennék meglepődve, ha nem lenne ott a jövő évi rajtrácson, összességében azonban a kézsérülése nem befolyásolja a teljesítményét, s kezd egyre közelebb kerülni újonc csapattársához.

Az Alfa Romeónál Antonio Giovinazzinak, a mezőny körelnöke és legtapasztaltabb versenyzője ellen kell bizonyítania, amely nyilván nagy kihívás az olasz számára, s egyértelmű, hogy a 2019-es esztendő a tanulásról szól. Az eddigi teljesítménye kissé halvány, nem igazán mutatta meg magát, ahogy Vandoorne pályafutása Alonso miatt pecsételődött meg, úgy Giovinazzitól is ennél jobb teljesítményre lesz szükség. Az Alfa Romeóval kapcsolatban nagyok voltak az elvárások a szezont megelőzően, azonban úgy tűnik egyre nehezebb helyzetben vannak, ha a Racing Point fejlesztései beválnak, az különösen hátrányosan érintheti őket. Giovinazzinak nagyon fontos lenne mielőbb egy pontszerzés, ehhez azonban fontos lenne fejlődnie az időmérő edzéseken.

A Racing Point csapata egy restartnak köszönhetően újjáéledt. Egyelőre nem tudják hozni az elmúlt években lévő kimagasló teljesítményt, azonban Perez továbbra is a középmezőny legjobbja, olyan értelemben, hogy még sosem ült dobogóra vagy győzelemre képes autóban. Nem volt kérdés, hogy a mexikói bucira veri csapattársát, Strollt. A kanadai versenyzőt nyilván nagyon sokan kritizálják anyagi háttere miatt. Összességében két versenyen is pontot szerzett, ami nem rossz teljesítmény, azonban az időmérőkön fejlődnie kell, hiszen eddig egyszer sem jutott tovább a Q2-be, ezt rajta kívül csak a Williams pilótái mondhatják el magukról. A kanadai hiányzó pontjai nagyon fognak hiányozni a végelszámolásnál, nagyon kíváncsi leszek, ha a kocsi kicsit ütőképesebb lesz, mennyire teljesít jobban, mert egyelőre igencsak elmarad Pereztől.

Három csapat esetén nagyon kiegyenlített a csata a két versenyző között.

A világbajnok Mercedes csapatánál Valtteri Bottas a tavalyi peches és győzelem nélküli évet követően összekapta magát és győzelemmel kezdte az évet. Zsinórban három pole-t szerzett, azonban a versenyekre nem tudta átmenteni jó időmérős formáját, különösen a rajtok tekintetében kellene javítania. Mivel ebben a szezonban a Mercedeses versenyzőknek nincs ellenfele, így Bottason múlik, hogy meddig tudja tartani a lépést Hamiltonnal. Egyelőre a finn jól teljesít, s nem kérdés, hogy jövőre is maradhat a csapatnál, Ocon nagy bánatára.

A McLarennél debütáló saját nevelésű Lando Norris kiválóan teljesít az időmérőkön és a versenyeken egyaránt. Sainz rendkívül pechesen kezdte a szezont Norisszal szemben, azonban az elmúlt három versenyen vaskos pontokat szerzett. A McLaren egyelőre úgy néz ki, az elmúlt évek szenvedéseit követően legjobb szezonját teljesíti, persze dobogós helyekre ne számítsunk, s jó a kapcsolat a rutinos Sainz és az újonc Norris között, mindketten jó csapatjátékosok. Összességében Norrisban sokkal nagyobb potenciált látok, eddig tényleg kiválóan teljesített, a kérdés csak az, hogy Sainzból ez mit hoz ki, tud-e még jobb teljesítményt nyújtani, illetve mennyire lesz kiegyensúlyozott.

  • Facebook

A McLaren vadonatúj párosa remekül dolgozik együtt, a mezőny legfiatalabbja, Norris kiválóan debütált, Sainz pedig most először “elsőszámú”, de ne azért ne igyon előre Coca Colát 🙂 /Kép forrása: GP Fans/

A Toro Rosso párosa talán a legrendkívülibb, hiszen Kvyat harmadjára versenyez a faenzai alakulatnál, míg Albont szintén visszafogadta a Red Bull, a thai versenyző ráadásul idén vezetett először F1-es autót. Habár az autó eléggé hektikusan teljesít, mindkét pilóta legjobbját nyújtja, Monacóban pedig a dupla pontszerzésnek köszönhetően két helyet léptek előre a konstruktőri bajnokságban. A mezőny legrutintalanabb versenyzője, Albon egyértelműen az év meglepetése, Kvyat pedig kezd visszarázódni az F1 vérkeringésébe, az egy év kihagyás inkább jót tett neki, még mindig rendkívül fiatal. Nagyon kíváncsi leszek a két versenyző párharcára a továbbiakat illetően.

Három csapatnak kvázi elsőszámú versenyző van, ugyanakkor nem egyértelmű, hogy ki is a jobb házon belül.

A Ferrarinál az 5-1-es állást illetően mindenki azt mondaná, hogy egyértelműen Sebastian Vettel az úr a csapatnál. Leclerc másodévesként azonban kellően feladta a leckét Vettelnek, s a csapatutasításoknak illetve a monacói időmérős bakinak köszönhetően nem állnak fej-fej mellett. Nyilván Vettel a tapasztaltabb versenyző, azonban ez abszolút nem érezhető. Leclerc mindenképp extra terhet helyez a vállára, s nem akar belenyugodni a másodhegedűs szerepbe, az eredményei alapján nem is kell, a bakui időmérős hibája azonban a túlzott magabiztosságából adódott. A monacói kiesés nem segített a helyzetén a csapatsorrendet illetően, azonban amennyiben a Ferrari belátja, hogy az idei évnek is lőttek, remélem, hogy nem alkalmaz csapatutasítást Vettel javára.

  • Facebook

Leclerc második Ferraris futamán pole pozíciót szerzett Bahreinben, a versenyen műszaki hiba fosztotta meg első győzelmétől. A monacói kiesés sokba került a számára, de Vettel pontelőnye behozható az év végére. /Kép forrása: player.hu/

A Renault csapatánál a legerősebb és legtapasztaltabb a pilótapáros a középcsapatokat illetően. Annyira siralmasan kezdték a szezont, hogy hiába a két jó versenyző, csupán a 8. helyen állnak a konstruktőri bajnokságban, jóllehet nagyon kicsik a különbségek. Bahreinben mindkét versenyző pontszerző helyről kényszerült feladni a futamot, Hülkenberg csupán a szezonnyitón szerzett néhány pontot. Daniel Ricciardo döcögősen kezdett új csapatánál, azonban kezdi egyre inkább háttérbe szorítani Hülkenberget, sokszor azonban nagyon kicsik a különbségek közöttük.

A Haas párosát nagyon nehéz megítélni, hiszen a Mercedes csapatán túl csak ők vágtak állandó párossal neki az idei esztendőnek. Tavaly Magnussen az év elején dominált, Grosjean az év második felében támadt fel. Idén továbbra is sok pontot szórtak el, Magnussen 6. és 7. helye sok pontot hozott a konyhára, azonban nem elég kiegyensúlyozott, az időmérőn sincs fölényben, jóllehet Grosjean inkább egykörös versenyző. A francia pedig továbbra is rendkívül peches, habár a legutóbbi két versenyen tizedik lett, azonban mindkétszer incidensbe került, sok pontot elbukva. Mindkét versenyző kellően tapasztalt és gyors ahhoz, hogy egy Haas szintű csapatnál versenyezzen, azonban egyikük sem igazán meggyőző, márpedig Magnussen még elég fiatal, kíváncsi leszek a dán pályafutására.

Összességében négy csapatnál egy versenyző dominál a csapaton belül, náluk a másodszámúnak össze kell kapnia magát, mivel a konstruktőri bajnokságban sokat veszthet a csapat, ha nem járulnak hozzá kellő mértékben a pontgyűjtéshez. A csapatok közül a Ferrari helyében nem lennék, egyértelmű , hogy az elmúlt 6 verseny az összes istállót tekintve Vettel és Leclerc párharcáról szólt. A Mercedesnél is szoros az állás, azonban Toto Wolff a Hamilton-Rosberg párost is rendkívül jól kezelte. A McLaren – Toro Rosso – Renault trió esetén nagyon fontos, hogy mindkét pilóta kellően csapatjátékos legyen, nem lesz egyszerű Sainznak, Kvyatnak vagy Ricciardónak csapattársa fölé kerekednie. A átigazolási pletykák már a szezon ezen korai szakaszában is megjelennek, azonban nagyon elhamarkodott lenne bármely versenyző év végén lejáró kontraktusát meghosszabbítani, mindenesetre nagyon valószínű Bottas Mercis maradása, s sokkal kevesebb helycsere történhet illetve kevesebb újonc és visszatérő versenyzővel számolhatunk a 2020-as szezonra nézve.

Címlapfotó forrása: formula1.com

Share This