A 2021-es szabályváltozások alapján épített kísérleti F1-es prototípust már a Sauber szélcsatornájában tesztelik, így végre már nem csak renderelt képeken láthatjuk az F1 közeli jövőjét.

 

Az FIA elképesztő mennyiségű kutatómunkát végzett annak kapcsán, hogy megoldást találjanak arra a problémára, miszerint az autók nagyon nehezen tudják egymást követni. Ennek oka, hogy az elöl haladó autó mögött turbulens, “piszkos” levegő keletkezik, ami miatt a hátul haladó leszorzóerőt veszít. A főként CFD szimulációkkal végzett kutatásokkal erre szerettek volna megoldást találni. A vizsgálatok alapján arra a megállapításra jutottak, hogy a 2021-es autókra vonatkozó szabályozás keretein belül újra vissza hozzák a Ground Effect autókat, és a szárnyak helyett a szívóhatás révén biztosítják az autók leszorítóerejét. A nagy szárnyak helyett az autók alján végig futó hatalmas Venturi csatornák valósággal oda szívják majd a gépeket az úthoz, miközben a hátul haladó autó lényegesen kevesebb leszorítóerőt veszít majd. Ennek hála a pilóták képesek lehetnek közelről követni az előttük haladót anélkül, hogy közben instabillá válna versenyautójuk, vagy a kelleténél több csúszkálás miatt rövid időn belül tönkre tennék abroncsaikat.

 

  • Facebook

Az aktuális és a 2021-es padlólemez koncepció. Jól láthatóak a különbségek. Forrás: Racefans.net

A szakemberek elmondták, hogy a koncepciót 99%-ban CFD-vel tervezik, a szélcsatornában csupán az eredményeket ellenőrzik le. Ehhez egy 50%-os méretarányú modellt alkalmaznak, a megszokott 60%-os helyett. Szintén érdekes, hogy a modellen már a 18 colos kerekek kaptak helyet. Ami a helyszínt illeti; azért esett a választásuk a Sauber szélcsatornájára, mert rendkívül fejlett, így ideális környezetet biztosít a mérésekhez. Az FIA kiemelten ügyel arra, hogy a mérésekből ne profitáljon az Alfa Romeo Racing, komoly titoktartás mellett dolgoznak a modellen. A kapott adatokat egyébként minden csapattal megosztják az F1 és az FIA szakemberei. Pat Symonds elmondta, hogy a projekt kezdetén remélt számoknál sokkal jobbakat mértek a szélcsatornában, így az eredmény még őket is meglepte, egyenesen rendkívülinek nevezte a tapasztaltakat. Izgatottan várjuk, hogy a csapatok miként fogják kivitelezni ezen autókat, addig is nézzük meg videón (és képeken) a lassan valósággá váló jövőt.

 

  • Facebook

  • Facebook

Fotók: F1.com , RaceFans.net

Share This