Idén még nem villogott teljesítményével a Racing Point, pedig pénzügyileg már stabil lábakon állnak. Ennek azonban megvannak a maga mélyen gyökerező okai, amiből végre kilábalni látszik a csapat. Az új névvel támadó alakulat számára most indul csak be a szezon igazán, végre szemünk elé tárul az igazi autójuk. Nézzük meg, hogy mi folyik a Rózsaszín Párducok háza táján.

 

Amikor közel 1 évvel ezelőtt átvette a Lawrence Stroll által vezetett konzorcium a Force Indiát, akkor egy csőd szélén álló istállót mentettek meg a biztos megszűnéstől. Az indiai befektetők az évek során vagy kiléptek a csapat mögül, vagy a források szépen lassan elapadtak. A hazájában körözött, és Angliában kvázi száműzetésben élő tulajdonos, Vijay Mallya sem tudta már a megfelelő összegeket biztosítani a csapatnak, hiába viselte szívén annak sorsát. Mindez azt eredményezte, hogy hiába érték el fennállásuk legjobb eredményét, 2018-ra már nem tudtak új autót építeni, csupán a 2017-es, egyébként pazarul teljesítő konstrukciót fejlesztették tovább, amennyire azt a keret engedte. Az év közbeni totális csőd azonban ennél is súlyosabb következménnyel járt; a 2018-as év közepén el kellett volna kezdeniük a jövő évi típust fejleszteni, de erre egyáltalán nem állt rendelkezésre pénzügyi forrásuk. A helyzet olyannyira kritikus volt, hogy a dolgozóknak fizetést is alig tudtak adni, a nyugdíjalapjuk befizetésével is bajban voltak. Ilyen nehéz körülmények közepette a tervezői gárda – bízva abban, hogy sorsuk jóra fordul – igyekezett folytatni a munkát azzal, amijük van. Pénzük ugye nem volt, mindössze egy immáron másfél éves konstrukció. Szegény ember vízzel főz elvet követve jobbára egy erősen elavuló alapra építkezhettek, azt is csak módjával. A csapatot végül megmentették, ám az új tulajdonosi körnek előbb stabil alapokra kellett helyezni az istállót, az új autó fejlesztése másodlagos jelleget öltött. Ezért amikor a 2019-es versenygépet bemutatták, látható volt, hogy szinte teljesen megegyezik az azt megelőző modellel (ami nagyrészt a 2017-es), mindössze a feltétlenül szükséges, idei évre vonatkozó módosításokkal vértezték fel.

Sergio Pereznek és Lance Strollnak tehát egy öszvér autóval kellett az év első felét teljesíteniük a minden eddiginél szorosabb középmezőnyben, miközben a pénzügyi háttér rendezése után szabad levegőhöz – na meg jókora forráshoz – jutó tervezői gárda megkezdhette az igazi munkát. Egy konstrukció teljes, év közbeni átalakítása rendkívül költséges és időigényes művelet. Az Andy Green által vezetett mérnöki csapat az autó komplett átszabását három ütemre osztotta. Hockenheimben és Magyarországon olyan megoldásokkal látták el az RP19-est, melyet a riválisok már jó ideje használnak, de a csapatnak mindeddig nem volt megfelelő forrása ezek implementálására.

  • Facebook

A 2019-re szánt modell csak a 2018-as ráncfelvarrása, melynek alapja 2017-ig nyúlik vissza. Kép: media.racingpointf1.com

Az első csomag a Német Nagydíjra érkezett meg, és gyökeresen átalakult a teljes oldaldoboz illetve motorborítás, szabad szemmel is jól látható változást előidézve. Mindezt azt tette lehetővé, hogy a komplett hűtőrendszert újra csomagolták. Immáron nem egy mélyen alávágott, szokványos „kólásüveg” sziluettet látunk, hanem egy elöl erősen letolt, hátrafelé kúpos formát, mellyel a hátra haladó légáramlatokat igyekeznek gyorsítani. Ezt a megoldást egyébként először a Red Bull autóin láthattuk. Az aerodinamika mellett mechanikai előnyökkel is járt mindez. A hűtőradiátorokat eltérő szögben és némileg oldalra tolva, alacsonyabban építették be ­- ezzel már önmagában alacsonyabbra helyezték a súlypontot -, ezáltal azok felül kevesebb helyet foglaltak el, így pedig a hűtőnyílásokat kisebbre lehetett szabni. Lényegében az egész hűtőrendszert előrébb és lejjebb tudták vinni, ezzel pedig módosult az autó tömeg-középpontja, lejjebb került a súlypontja is. Mindez jobb mechanikai tapadást eredményez, ami kanyarodás közben gyorsabb reakciót, valamint az abroncsok kisebb fokú terhelését engedi.

  • Facebook

Teljesen újragondolták az autó hűtését, az egész kocsitest átalakult. Kép: Albert Fabrega twitter

A Magyar Nagydíjra a fejlesztési csomag második, szintén fontos részét hozták el, mely egy teljesen új első felfüggesztést foglalt magában. Ennek célja, hogy a lassú kanyarokban javítsák a teljesítményt, ugyanis ott komoly hiányosságokkal küzdenek. Itt két olyan megoldást vezettek be, amit már korábban más csapatok is sikerrel honosítottak meg. A Toro Rosso, majd a Mercedes által is használt megoldást követve a felső lengőkart nem közvetlenül a kerékagyhoz, hanem egy ahhoz kapcsolódó nyúlványhoz rögzítették. Mindez aerodinamikai előnyökkel jár, hiszen kevésbé van útban a légáramlatoknak, valamint így az oldaldoboz hűtőnyílásait lejjebb is lehet tenni a szabadabb légáramlás miatt. A második újítás a Mercedes által – és például már a McLaren által is próbálgatott – gömbcsuklós megoldás, melyről korábban már ITT írtunk. Használatával a kormányszög zárásakor az autó eleje jobban fordul, valamint minimális mértékben süllyed is, ezáltal a szárny közelebb kerül az úthoz és több leszorítóerőt termel.

  • Facebook

Ismerős megoldást láthatunk, melyet a címvédő alakulat sikerrel használ év eleje óta. Kép: autosport.com

A harmadik frissítési csomag részeként várhatóan egy új orr és első szárny fog érkezni, teljessé téve az autó megújulását, valamint a hírek szerint Szingapúrban még egy utolsó frissítéssel jelentkeznek. Ezek a fejlesztések tulajdonképpen az autó teljes újra tervezését jelentik, mely hatalmas energia és pénzügyi befektetéssel jár, ami egyúttal azt is megmutatja, hogy a csapat immáron stabil pénzügyi háttérrel rendelkezik. Kíváncsian várjuk, hogy a munka gyümölcse egy nagy második féléves menetelés lesz-e, amolyan Force India módra, miközben a McLaren látványosan felerősödött, és a középmezőny többi tagja ha hullámzóan is, de képes erős versenyekre.

  • Facebook

Bár káosz futam volt, de egész hétvégén kiválóan működött az autó a Hockenheimi fejlesztéseknek köszönhetően. Kép: media.racingpointf1.com

Felhasznált források: F1.com
Képek: F1.com, Autosport.com, Albert Fabrega, Racing Point Media

Share This