Kategóriák
Formula 1

Megérdemelt a nyári pihenés? – A pilóták értékelése 12 futam után

12 verseny távlatából visszatekintünk az idény első felére, és megvizsgáljuk, hogy ki milyen teljesítményt nyújtott.

12 verseny távlatából visszatekintünk az idény első felére, és megvizsgáljuk, hogy ki milyen teljesítményt nyújtott.

 

Az alábbi táblázatban a csapattársak párharca látható az időmérő és a versenyek tekintetében. Az első oszlopban az eredményesebb pilóták, mellettük az időmérő, a verseny, majd az összesített eredmények, az utolsó oszlopban pedig a gyengébben teljesítő csapattársak. Három kategóriát különböztettünk meg: Ahol nagy a különbség: zöld, ahol kicsi a különbség: tacao (ami nem zöld és nem citromsárga), és ahol egyenlő az állás: citromsárga.

  • Facebook

A Mercedesnél a papírforma érvényesül, Hamilton összesítettben magasan Bottas előtt van, de a nagy különbség a versenyeken mutatkozik. Egykörös tempóban körülbelül azonosan teljesítettek, azonban a versenyeken Hamilton 9-3-ra oktatta Bottast, aki csak akkor volt a brit világbajnok előtt, amikor éppen nyert (Ausztrália és Azerbajdzsán), vagy Hamilton a dobogóra sem ért fel (Ausztria). Úgy néz ki Bottasnak az A betűs helyszínek kedveznek, viszont ez esetben nem sok babér terem már neki idén, mivel a versenynaptárban ez a 3 helyszín kezdődött így. Mindkettejük teljesítményéről a kiegyensúlyozottság mondható el, általában stabilan vezetnek, és ha bukdácsolnak, azt is együtt teszik, pechükre pont az istálló hazai versenyén. A szerzett pontjaik között 32,98% eltérés van, ami nem mondható kiemelkedően soknak, sőt, ez a harmadik legkisebb a csapatok között. A Mercedes összes megszerzett pontjának Hamilton 57, Bottas 43%-át szerezte.

A Maranellói páros már valamivel kiegyenlítettebb, lévén hogy időmérőkön egálban vannak, és összesítettben is csak 4-el veri Vettel Leclercet, aminek az oka az, hogy a versenyeken pont kétszer annyiszor verte meg a német az ifjú monacoit, mint ahogy ez fordítva történt. Egyikőjüknek sincs lőtávban a nagy rivális egyik pilótája sem, mert Max Verstappen elválasztja őket a Stuttgarti gárdától. Mindenképpen említésre méltó adat még, hogy idén a Ferrari nem nyert versenyt, ami komoly gondokat sugall az istállónál. A pontok itt a legszorosabbak, csak 18,18% az eltérés. A Ferrari összes megszerzett pontjának Vettel 54, Leclerc 46%-át szerezte.

  • Facebook
Forrás: Getty Images

44 pontos lemaradással a harmadik helyen a Red Bull zárja az élmezőnyt, amit gyakorlatilag Max Verstappen visz el a hátán, hisz 22-2 arányban veri Pierre Gaslyt, aki egyszer előzte időmérőn Verstappent, amikor a Q3-ba sem jutott be Kanadában, illetve egyszer versenyen, amikor Sebastian Vettel felöklelte a Brit Nagydíjon. Gasly részben Verstappen szárnyalása, részben saját képességeinek árnyékában autózik, és egyre másra röppennek fel a hírek, hogy ki váltja majd a szezon végén, ha nem szedi magát sürgősen össze. Pontok tekintetében a holland fenegyerek 187,3%-kal gyűjtött több egységet, mint a francia, ami a második legnagyobb eltérés. A Red Bull összes megszerzett pontjának Verstappen 74, Gasly 26%-át szerezte.

A “Best of the rest”, azaz a maradék legjobbja címet egyértelműen a McLaren viseli, aki habár 162 pontos lemaradásban, de követi a Red Bullt, és Carlos Sainz már az összetettbeli hatodik helyet készül elorozni Pierre Gaslytól, Lando Norris viszont csak a tizedik összetettben, ami elsőévesen biztató eredmény, főleg hogy időmérők tekintetében 8-4-re verte a csapattársat, csak a versenyek jöttek ki neki rosszul. Pontokból Carlos Sainz 141,67%-kal gyűjtött többet, ezzel itt a harmadik legnagyobb az eltérés. A McLaren összes megszerzett pontjának Sainz 71, Norris 29%-át szerezte.

43 ponttal a Toro Rosso az ötödik a tabellán, ami részben Daniil Kvyat harmadik helyének köszönhető (15 pont), de Alex Albon is gyűjtött pontokat szép számmal. Kvyat pontosan tudja, hogy a 3. esélyét tölti, és több aligha lesz, ennek fényében kell versenyeznie, és úgy tűnik, eleget is tesz az elvárásoknak. Alexander Albon pedig elsőévesként kielégítő teljesítményt nyújt, mivel időmérőkön X-elt, versenyeken meg csak 2-vel többször kapott ki, így a csapatnak nem lehet oka a panaszra, Pierre Gasly gyenge szereplése miatt pedig mindkét pilótának a maximumot kell nyújtania, hogy megkapják a hőn áhított előléptetést. Egységek szempontjából a torpedó 68,75%-al gyűjtött többet mint a brit-thai újonc, ami egyelőre felé billenti a mérleg nyelvét Gasly ülése szempontjából. A Toro Rosso összes megszerzett pontjának Kvyat 63, Albon 37%-át szerezte.

  • Facebook
Forrás: Octane

A gyári Renault csapat mindössze a hatodik hellyel büszkélkedhetne, ha nem fizetett volna ki csillagászati összegeket Daniel Ricciardonak, hogy náluk versenyezzen, de az ausztrál eddig semmiképp nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, mivel Nico Hülkenberget is alig verte meg összetettben 14-10-re, úgy, hogy a versenyeken 6-6-ra állnak. Összesen 39 pontot gyűjtöttek, amivel méltó versenytársai a Toro Rossonak, egy privát csapat nevelőistállójának, egy gyári csapatként, ami messziről nézve sem rózsás. Cserébe itt a második legkiegyenlítettebb a pontverseny házon belül, mivel Ricciardo csak 29,41%-kal szerzett több pontot mint a dobogókerülő német csapattársa. A Renault összes megszerzett pontjának Ricciardo 56, Hülkenberg 44%-át szerezte.

A papíron újonc Alfa Romeo hozza azt, amit a Saubertől eddig el lehetett várni, 32 ponttal a hetedik helyet, csak egy bökkenő van a történetben. A 32-ből Kimi Raikkönen gyűjtött 31 (ez 96,88%-nak felel meg) pontot, és Giovinazzi a maradék egy szemet, ami nagyon kevés. 19-5-re veri az olaszt Raikkönen, versenyen pedig egyszer sikerült Giovinazzinak legyőzni a finn klasszist. Ha az ifjú olasz így folytatja, nem hogy előléptetésre, még a mostani ülésre is alig lesz esélye, mert a F2-ben szép számmal akad olyan pilóta, aki feni a fogát az ülésre. 

Kerek egy pontos lemaradásban követi a hinwillieket a hasonlóan régi-új Racing Point 31 ponttal, amiből sokak meglepődésére Stroll gyűjtött 18-at, ami 38,46%-kal több, mint amit a rutinos mexikói csapattársa. Habár Stroll még nem ment egy körön jobb időt mint Perez, és versenyen is 8-4-re kikapott, amikor sikerült megvernie, akkor azt nagy fölénnyel tette, például a Német Nagydíjon elért 4. helyével. Stroll helye be van betonozva a csapathoz, Perez pedig a teljesítményével szilárdíthatja a lába alatt a talajt, amit eddig sikeresen meg is valósít. A Racing Point összes megszerzett pontjának Stroll 58, Perez 42%-át szerezte.

  • Facebook
Forrás: LAT Images

 A Haas örülhet, hogy 10 csapat van a rajtrácson, így nem ők az utolsók a 26 pontjukkal, és azzal a bukdácsolással amit Ausztrália óta produkálnak. A legjobb helyezésük egy hatodik hely volt Ausztráliából, amit Magnussen kézbesített, azóta az autóval, gumikkal, bokszkiállással szenvednek. A pilóták háziversenye 14-10-et mutat Magnussen javára, mivel mind időmérőn, mind versenyen 7-5-re verte Grosjeant, valamint 125%-kal több pontot szerzett francia csapattársánál. A Haas összes megszerzett pontjának Magnussen 69, Grosjean 31%-át szerezte.

A már régóta szenvedő Williams idén sem tudott felállni, és 12 verseny alatt összesen egy pontot szereztek, azt is a gyengébbik pilótájuk, Robert Kubica révén, aki a Német Nagydíjon az Alfa Romeo versenyzőinek kizárása után lett a tizedik helyre előresorolva. George Russell 22-2-re veri Kubicát, aki két versenyen ért előbb célba mint a F2 győztes brit ifjonc. 

A pilóták teljesítményét nagyban befolyásolja az autójuk is, ennek ellenére azonban a Forma 1 csapata nagydíjról nagydíjra összeállít egy erősorrendet, ami attól függetlenül listázza a pilótákat, hogy milyen autót vezetnek egy 50-es skálán. Ezt a listát nem nagy meglepetésre Max Verstappen vezeti 46-os értékeléssel, nyomában Lewis Hamiltonnal, aki 43,5-es átlaggal rendelkezik, de az érdekességek ezután kezdődnek, mivel Sainz Norris sorrendben követi őket a két McLaren pilóta, akik 42,2 és 39,5-es átlaggal büszkélkedhetnek. Utánuk Leclerc és Bottas foglal helyet utolsóként az élcsapatoktól. A lista további tagjai sorrendben: Albon, Raikkönen, Russell és Kvyat, utóbbi 38,3 ponttal, ami alig több mint 1 egységgel marad el Norristól.

Mint minden félévnek, ennek is megvoltak a győztesei és a vesztesei is, voltak szárnyalók, mélyrepülők, és székek is inognak úgy, hogy a versenyek minőségére sincs panasz, így nagy várakozással nézünk a második félév elébe, ami a Belga Nagydíj első szabadedzésével kezdődik majd augusztus 30-án.