Az élmezőny és a középmezőny között az elmúlt években igencsak nagy különbséget tapasztalhattunk. Ez vélhetően idén sem lesz másként, azonban sokkal közelebb kerülhetnek a középmezőnyben évek óta sínylődő, köztük egykoron szebb időket megélt csapatok, az istállók közötti sorrend azonban egyelőre megjósolhatatlan.

Mindegyik csapatnak megvannak az erősségei illetve gyengeségei, amelyek alapján nagyjából sejteni lehet, hogy melyek léphetnek előre, illetve csúszhatnak visszább a 2018-as esztendőhöz képest.

Tavaly rendkívül szoros volt a csata a Renault, a Haas és a Force India csapatok között, a McLaren már leszakadva, Alonso kimagasló teljesítményének köszönhetően tartotta a lépést velük. A leggyorsabb autó egyértelműen a Haas volt, csak a versenyzők hullámzó teljesítménye miatt végeztek az ötödik helyen. A Force India a restartnak köszönhetően lett hetedik, a második félévben kétségkívül a középmezőny legjobb csapatává lépett elő. A konstruktőri bajnokságban “legelőkelőbb” 4. helyen végző Renault pedig a Haas és a Force India fentebb részletezett körülményeinek köszönhetően, úgymond szerencsével került ilyen előkelő helyre, a kocsi csak bizonyos pályákon volt jó, az év második felére kissé elfogytak.

Az idei párharcban nemcsak az autó teljesítménye, de a pilótapárosok ütőképessége, együttműködése, tapasztalata is jelentősen befolyásolhatja az év végi helyezéseket.

  • Facebook

A Renault mindenképpen fel akar zárkózni a három topcsapatra, vajon a tavaly legnagyobbat fejlődő Alfa Romeo (Sauber) gátolhatja meg ebben? /Forrás: Motorsport Images/

A legnagyobb meglepetést az Alfa Romeo (Sauber) okozhatja, ahol köztudottan a legkorábban kezdtek neki az idei autó fejlesztésének, ráadásul a tavaly igencsak jó teljesítményt mutató, a mezőny korelnöke és egyben legtapasztaltabb versenyzője, Kimi Raikkönen tér vissza hozzájuk. Csapattársa, Antonio Giovinazzi pedig ugyan tapasztalatlan, de kellően idős és érett ahhoz, hogy hozza a konstans eredményeket. A Sauber éves költségvetése most már eléri a Renault valamint a McLaren csapatáét, továbbá az idei Ferrari motort fogják használni, a fentiek figyelembevételével sokkal jobb helyzetben van, mint a Haas-Ferrari. Összességében a 4-5. hely, az állandó pontszerzés, és akár 1-2 meglepetésdobogó is kinézhet Raikkönenéknek, a kérdés csupán az, hogy az élmezőny három csapata minden pályán kibérli-e az első hat helyet.

A Renault az építkezés fázisában van, évről évre szépen lépdelnek előre, a tavalyi szezonjuk azonban számomra nem volt annyira meggyőző. Daniel Ricciardo leigazolása kulcsfontosságú volt a számukra, egy sokkal erősebb, dinamikusabb párossal vágnak neki az évnek. Gyári csapatként egy légüres térben kellene autózniuk a 7-8. helyen és folyamatosan felzárkózni az élmezőnyre, ez szerintem még nem fog menni, látva a legfőbb riválisok potenciálját, azonban mindenképpen meglepetésre számítok tőlük. Egyértelműen csalódás lenne, ha nem lennének mindketten minden futamon a top10-ben.

  • Facebook

Állandóság vagy megújulás? Egyik csapat sem a legütősebb párossal rendelkezik a középmezőny csapatai közül, ennek ellenére a Haas és a Racing Point is meglepetést okozhat /Kép forrása: ESPN/

A Haas az egyetlen a Mercedes csapattal egyetemben, amelyik változatlan felállással vág neki a 2019-es évadnak. Összességében azonban a versenyzők kevéssé konzisztens teljesítménye erősen ront az összképen. Az időmérőkön egyértelműen Grosjean a gyorsabb, Magnussen azonban a versenyeken teljesít jobban. Nagyon felemás szezont zártak tavaly, hiszen Romain pocsékul kezdte a szezont, azonban a második félévben elhomályosította Kevint. A Haas erősen kérdőjeles a számomra, talán róluk tudom a legkevésbé elképzelni, hogy megtartják az 5. pozíciójukat. A kocsi az elmúlt években nagyon hektikusan teljesített bizonyos pályákon, így nem hinném, hogy minden versenyen esélyesek lesznek a pontszerzésre.

A Racing Point (Force India) csapata a legrutinosabb istálló a középmezőnyben, több mint egy évtizedes múlttal. A tulajdonosváltás inkább pozitív értelemben befolyásolja az istálló teljesítményét, persze a legnagyobb kontrasztot talán Perez és Stroll között érzem a pilótapárosokat illetően. A biztos anyagi háttérnek és a magasabb költségvetésnek köszönhetően sokkal gyorsabb lehet a fejlesztés, eddig minden bizonnyal ők voltak a legköltséghatékonyabb istálló a mezőnyben. Nem lesz egyszerű dolguk, ha vissza akarják szerezni a 4. helyet a konstruktőri bajnokságban, a Renault valamint az Alfa Romeo-Sauber párosa is erősebbnek tűnik. A 4-6. hely közé lőném be a csapatot, az ennél rosszabb eredmény mindenképpen csalódás lenne.

  • Facebook

A McLaren, a Toro Rosso és a Williams csapatánál is F2-ből érkező versenyző debütál. Vajon melyik újonc fog meglepetés okozni? /Kép forrása: Motorsport Images/

A McLaren helyzete nem túl rózsás. Tavaly ugyan előreléptek, persze reálisan csak a 7. helyen végeztek volna a bajnokságban. A mezőny legjobb pilótájának tartott Alonsót messze nem pótolja a honfitárs, Sainz, akit egy tehetséges, de nem kiemelkedően jó versenyzőnek tartok. Az újonc Norristól nagyon sokat várok, azonban mint a mezőny legfiatalabbja, szüksége van egy tanulóévre. A McLaren többször is alkalmazott újoncokat az elmúlt években, de valahogy mindegyik versenyző karrierjében kárt tett a csapatnál töltött első év, jóllehet több tényező is szerepet játszott ebben, hiszen Vandoorne pályafutását szerintem egyértelműen az nyírta ki, hogy Alonso volt a csapattársa. Magnussen és a Saubertől szerződtetett Perez pedig anno azért volt nehéz helyzetben, mert a kocsi nehezen vezethető volt, a teljesítménye egyre inkább gyengült, így nehéz volt igazán kiugró teljesítményt nyújtani, mindenesetre egyikük sem teljesített rosszul Button oldalán. A McLarennek idén mindenképpen azt a célt kellene kitűznie, hogy rendszeresen pontszerzők legyenek, ez meg is valósulhatna, de az Achilles-sarkuk a pilótapáros erőssége lehet a legfőbb riválisokkal szemben. Legjobb esetben az 5., legrosszabb esetben a 8. helyet valószínűsítem a számukra.

A Toro Rosso istálló talán a leggyengébb párossal vág neki a szezonnak. Nagyon kíváncsi leszek viszont arra, hogy sokkal jelentősebb mértékben fog hasonlítani a kocsi a Red Bullra, vagyis, ha meglepetésre mégis gyors lenne az autó, mennyit tudna belőle kihozni a tapasztalt Kvyat, akinek szerintem a nyers tempójával sosem volt gond, csupán a korai előreléptetése, a Verstappen jelenség és a Red Bull vasszigora tett keresztbe eddigi karrierjének. Albon pedig talán az egyik legkevésbé ismert illetve legalulértékeltebb versenyző, nagyon kíváncsi leszek az ő teljesítményére is, különösen arra, hogy mennyire lesz konzisztens illetve futamról futamra milyen mértékben fejlődik. Kvyat egy jó referencia lehet a számára. Ha a Red Bull esélyes lesz a világbajnoki címre, akkor egyértelmű, hogy beáldozzák a Toro Rossót, a Honda motor tekintetében is remekül letesztelhetik Kvyatékkal azt az új specifikációt, amelyet rögtön nem mernének betenni a Red Bullba.

A Williams csapat egy teljesen új felállással, új főszponzorral akar elmozdulni az utolsó helyről. Nem sok biztatót látok erre az évre nézve. Kubica talán generációjának egyik legnagyobb tehetsége, így az ő tapasztalata aranyat érhet, azonban ő sem tud csodát tenni. A kézsérülése szerintem érdemben nem fogja őt gátolni, de élesben most derül ki igazán, hogy különösen versenykörülmények között bizonyos szituációkban hátrányban lesz-e a többiekhez képest. Egyértelműen Russell lehet az év újonca, mint F2-es bajnok érkezik a mezőnybe, azonban a tapasztalatlansága és egy kevésbé versenyképes kocsi már nem annyira biztató. A legnagyobb meglepetés az lenne, ha két csapatot is maguk mögé utasítanának, azonban ennek igencsak kicsi az esélye.

Összességében az Alfa Romeo (Sauber) és a Renault a legesélyesebb a 4. helyre a konstruktőri bajnokságban, utánuk a Racing Point és a Haas küzdhet várhatóan majdnem minden futamon a pontokért, a McLaren pedig remélhetőleg Alonso nélkül is bele tud szólni a pontszerzők csatájába. A Toro Rosso és a Williams teljesítményét a legnehezebb megjósolni, de vélhetően ők a legesélyesebbek a semmiképp sem előkelő sereghajtó pozícióra.

Címlapfotó forrása: Europress

Share This