2018-ra 7 különböző nevű és színű gumikeveréket alkotott a Pirelli, ami a nézők egy részét összezavarta. A Liberty Media kérésére a Pirelli egyszerűsített a gumik jelölésén, és így terveik szerint már mindenki számára érthetőek lesznek a csapatok által használt taktikák. A jelölések változásán túl összefoglaltunk mindent, amit tudni lehet az új gumikról.

„Néha egyet hátra kell lépned, hogy kettőt előre léphess” – mondhatná most ezt az örökbecsű igazságot a Pirelli. Az idézet választása nem véletlen, hiszen a 2017 óta egyre bonyolultabbá váló gumikeverék jelöléseket most egyszerűbbé teszik, hogy jobban értelmezhetőek legyenek.
2017-ben még mondhatni istenes volt a helyzet, hiszen akkor a színekkel megkülönböztetett gumikeverékekből csupán öt volt (plusz két esőgumi). Ezekből aztán minden versenyhétvégére elvittek hármat, abból lehetett választani és megmondani, hogy melyikből mennyit kér az adott csapat. Aztán ez nem volt elég a Pirellinek, jött 2018 és újabb két száraz pályás gumi, összesen már 7 típus, 7 névvel alkotta a palettát, mint azt az alábbi képen is láthatjuk.

  • Facebook

2018-as Pirelli gumik, a szivárvány minden színében. Kép: Pirelli

2019-től ennek vége, ugyanis összesen 5 száraz pályás keverék marad, jelölésükből pedig elhagyták a „hiper-szuper” neveket. Mostantól a keverékeket C kóddal (compound: keverék), valamint egy 1 és 5 közé eső számmal jelölik majd, ahol az 1 a legkeményebbet, az 5 pedig a leglágyabbat takarja. Ebből az öt gumiból minden versenyhétvégére kiválasztanak hármat, és a legkeményebb keveréket fehérrel, a közepeset sárgával, míg a leglágyabb abroncsot piros színnel fogják megjelölni. Mivel az egyes pályákra az eltérő felület és terhelés miatt más-más gumik szükségesek, így a kemény – közepes – lágy trió ide-oda csúszik a C1 – C5 tengelyen. Nézzük is végig balról jobbra, a gumikat. Mint látható, a C5-ös gumit bárhol is vetik be, csak lágy, ezáltal pedig piros oldalfalú lehet. A C4 bizonyos pályákon lehet lágy (piros), de közepes (sárga) is. A C3-as gumi az igazi igásló, hiszen helyszíntől függően a teljes spektrumot (kemény-közepes-lágy) képes lefedni. A C2-es keverékre legjobb esetben is csak közepes (sárga), vagy kemény (fehér) gumiként tekinthetünk, míg a C1-es típus történjen bármi is, mindig kemény (fehér) keverék marad. 

  • Facebook

Így választják majd ki a versenyekre szánt gumikat 2019-ben. Kép: Pirelli

Nem csupán a jelölés változik, de a gumik szerkezete is. 2018-ban néhány futamon bevetettek olyan típusokat, ahol az addig használt futófelület vastagságát minimálisan (0,4 milliméterrel) vékonyították. A visszajelzések pozitívak voltak, így az idei évtől már minden gumit eszerint gyártanak. Módosulnak a nedves pályákra szánt abroncsok is. A köztes (intermediate) gumikat teljes átdolgozták, hogy nagyobb legyen a működési tartományuk, és alapos ráncfelvarráson estek át az esőgumik is. A Pirelli képviseletében Mario Isola így nyilatkozott a gumikról:

„Az intermediate (átmeneti) keveréket alapjaiban megújítottuk. Lényegesen szélesebb működési tartományban működnek, sokkal inkább átmenetet képezve a slick és a teljesen esős pályára való gumik között. Ami az esőgumit illeti,  az egy új keverék és egyben új szerkezetű is. Változtattunk a gumi profilján, hogy ellenállóbb legyen a vízátfolyásoknak (aquaplaning). Az új típus sokkal jobban munkára bírható alacsony pálya-hőmérsékletnél.” 

Ha pedig már szóba került a gumik működési tartománya, akkor az alábbi videóban megtekinthetitek, hogy milyen hőmérsékleten tudnak ideálisan teljesíteni az adott keverékek. Mint látható, az olaszok igyekeztek minden guminál ~ 30°-os tartományt elérni. 

 

És, hogy az adott keverékek között milyen időbeli különbség van? A Pirelli kalkuláció szerint – melyet az időjárási körülmények, az autók beállításai, leszorítóereje, súlya is befolyásolhat – nagyjából ennyi. A Pirelli választásától függően tehát a versenyhétvégéken a kemény és a lágy végletek között ~ 1,2 és 1,7 másodperc különbség lehet.

 

Gumikeverékek Időkülönbségek
A C1 és a C2 között 0,8-1 másodperc
A C2 és a C3 között 0,7 másodperc
A C3 és a C4 között 0,6 másodperc
A C4 és a C5 között 0,6 másodperc
Share This