Ausztria számtalan kiváló versenyzőt adott a Forma 1-nek, és ennek egyenesági következménye volt az is, hogy stabil helye van a versenynaptárban. Legalábbis elvi síkon, a gyakorlat mást mutatott.

Az osztrák nagydíjak történetében nem fedezhető fel olyan dominancia, mint például Kína vagy Kanada esetében, hiszen itt a legtöbb győzelemmel Alain Prost, a “Professzor” rendelkezik, szám szerint hárommal. Utána holtversenyben Nico Rosberg, Michael Schumacher, Mika Hakkinen, és Alan Jones áll 2 győzelemmel. Ezek az adatok arra a következtetésre vezetik az embert, hogy az Osztrák Nagydíj alapvetően kiegyenlített harcok színhelye, amivel egyáltalán nincs messze a valóságtól.

Az első nagydíjat a zeltwegi katonai repülőtéren rendezték 1964-ben, ahol a száraz időjárás ellenére a 20 autóból csak 9 ért célba. A sok kiesőért részben a gyalázatos minőségű aszfalt, részben a kor kezdetleges technológiája volt okolható. A versenyen a Ferraris Lorenzo Bandini megszerezte az egyetlen futamgyőzelmét, de sosem rendeztek újra nagydíjat Zeltwegben.

Képtalálat a következőre: „bandini zeltweg”
  • Facebook

Lorenzo Bandini az 1964-es Osztrák Nagydíjon Forrás: Pinterest

A következő nagydíj 1970-ig váratott magára, amikor az újonnan épült Österreichring fogadta a világ leggyorsabb versenyzőit. Azt a versenyt a belga Jacky Ickx nyerte egy Ferrari volánja mögött. Az új helyszín egészen 1987-ig rendezett versenyt, és ebben az időszakban sok emlékezetes pillanatnak lehetett tanúja a nézőközönség. Rögtön 1970-ben, Jochen Rindt utolsó versenyét futotta, később 1982-ben Colin Chapman szerezte meg az utolsó futamgyőzelmét, rá két évre pedig a legendás 1984-es nagydíjon Niki Lauda nyerte meg a hazai versenyét. Ezzel ő az egyetlen osztrák, aki hazai pályán tudott nyerni. 1987-ben pedig egy hatalmas tömegkarambol, és egyéb nézeteltérések miatt az Österreichring a következő évben nem rendezett nagydíjat.

Chaos at the restart of the 1987 Austrian GP
  • Facebook

Az 1987-es rajtbaleset Forrás: Red Bull

A nagydíj csak 1997-ben tért vissza, az A1 ringen, ami lényegében az Österreichring átalakított változata volt. Azt a versenyt Jacques Villeneuve nyerte. 1999-ben David Coulthard nézett farkasszemet az első kanyarban Mika Hakinennel, elkövetve azt a hibát, amit a csapat legkevésbé bocsájt meg. Később 2002-ben Barichellónak szóltak a fülére, hogy engedje el Schumachert a cél előtt. Az A1 ring utolsó nagydíját 2003-ban rendezték.

Képtalálat a következőre: „austrian gp 2002”
  • Facebook

Dráma 2002-ben

A pálya 2014-ben tért vissza Red Bull ring néven, egy emlékezetes nagydíjjal. Vettel autójából elment az erő, aztán visszajött, de néhány körrel később ki kellett állnia. A versenyt a fékekkel szenvedő Nico Rosberg nyerte. Egy évvel később Alonso tette fel a falra Kimi Raikkönent. 2016-ban a már kellően kiélezett Rosberg – Hamilton csata érte el a tetőpontját, amikor az utolsó körön Hamilton letörte Rosberg első szárnyát, ami beszorult a német Mercedese alá, és csak negyedik helyen ért célba. 2017-ben a rajtnál Kvyat torpedózott egyet, és Bottas szerezte meg második futamgyőzelmét. Rá egy évvel viszont mindkét Mercedes kiesett, váltóhiba miatt, a futamgyőzelem Max Verstappen ölébe hullott.

Az előző évek átlagos unalmához viszonyítva az Osztrák Nagydíj mindig kiemelkedett a történések terén, ezért jó eséllyel láthatunk egy izgalmast versenyt a hétvégén.

Share This