Kategóriák
Formula 1

Roncsderbi: a 10 legnagyobb baleset a Spanyol Nagydíjon

Halálos baleset, életveszélyes sérülések. Összeszedtük a Spanyol Nagydíj 10 legnagyobb balesetét.

Folytatódik cikksorozatunk, melyben az aktuális versenyhétvégék előtt bemutatjuk az adott pályán történt 10 legnagyobb balesetet. A lista végén pedig ismét szavazhattok arról, hogy szerintetek melyik bukás volt a legnagyobb.

 

A hétvégi Spanyol Nagydíjat a pilóták és a csapatok a tenyerüknél is jobban ismerik, hiszen jó ideje bevált teszt helyszínnek számít közelsége, és télen is kellemes időjárása miatt. Jellemzően erre a futamra érkeznek meg az első igazán komoly fejlesztési csomagok is. Van egy mondás, mely szerint az az autó, amelyik ezen a pályán gyors, az máshol is gyors lesz. A nagydíjat még a Grand Prix-versenyzés korszakában, 1913-ban rendezték meg először, Guadarrama környékén. Formula–1-es versenyként először 1951-ben, majd 1954-ben került rá sor a Circuit de Pedralbesen, Barcelonában. 1968-tól 1975-ig Spanyolország nagydíját a Circuito Permanente del Jaramán, Madridban és a Montjuïc-ban, Barcelonában rendezték meg. Utóbbi pályán történt baleset miatt 1976-tól 1981-ig Madrid lett az állandó helyszín. 1980-ban megrendezték ugyan a versenyt, de utólag világbajnokságon kívüli futamnak nyilvánították. 1986-ig nem rendezték meg Spanyol Nagydíjat, aztán 1986-tól 1990-ig a nagydíjat a Circuito Permanente de Jerezen szervezték meg. 1991 óta van a nagydíj a jelenlegi helyszínén, Barcelona mellett, a Circuit de Catalunya-n. Mint látható, a futamnak több helyszín is otthont adott, balesetek tekintetében pedig számos komolyabb és sajnos tragikus baleset is ide köthető. Ezeket szedtük most össze nektek egy tízes listába. 

Korábbi Roncsderbis cikkeinket már megnézted?

Roncsderbi: a 10 legnagyobb baleset a Kínai nagydíjon
Roncsderbi: a 10 legnagyobb baleset a bahreini nagydíjon

Roncsderbi: a 10 legnagyobb baleset az ausztrál nagydíjon

Most pedig nézzük is meg a jelölteket, melyeket ismét időrendi sorrendben adunk meg, a végén pedig ne felejtsetek el szavazni a szerintetek legnagyobb bukásra. Amennyiben a cikkbe ágyazott videó nem indul el, abban az esetben csak kattintsatok a videó fejlécére és a YouTube-on nyílik meg, akkor pedig már elindul!

Jochen Rindt | 1969

Montjuicban nem volt túl sok verseny, ám a tízes listánkon mégis kétszer szerepel. 1969-től 1975-ig Jaramával felváltva, a páratlan években itt rendezték a Formula–1 spanyol nagydíját. Az első itteni futamon Jochen Rindt szerezte meg a pole pozíciót Amon és Graham Hill előtt, Stewart csak a negyedik helyről indult. A kilencedik körben Graham Hill autójának magas hátsó vezetőszárnya eltörött, a kocsi kicsúszott az útról és a szalagkorlátnak csapódott. Rindt aki vezetett a versenyben, a huszadik körben ugyanabban a kanyarban, ugyan olyan szárnytörési hiba miatt esett ki, őt kórházba kellett szállítani súlyos sebesülése miatt. A szabályokat a két baleset miatt módosították, megtiltották a magasított széles szárnyak használatát.

 

 

Jackie Oliver & Jacky Ickx | 1970

A rajtnál Jack Oliver BRM-je összeütközött Ickx Ferrarijával, az autók lángra lobbantak, de mindketten ki tudtak szállni, apróbb sérülésekkel. Hatalmas szerencséjük volt.

 

 

Rolf Stommelen & Carlos Paceontjuic | 1975

Rolf Stommelen és Carlos Pace a verseny 29. körében összeütközött egymással, melynek következtében autóikról rengeteg alkatrész repült szét a pályán, súlyosan megsebesítve az ott álló nézőket, akik közül 5 embernek ez végül az életébe került.

“Stommelen a balesetben eltörte a lábát és a csuklóját, valamint két bordája is megrepedt. A német versenyző ugyan felépült a balesetből, és a szezon végén újra rajthoz állt, 1983. április 24-én 39 évesen elhunyt egy riverside-i verseny baleset következtében, miután a Porsche 935-ös versenygépének eltört a hátsó szárnya.” – írta a Motorsport.com vonatkozó cikkében.

 

 

Martin Donelly | 1990

Az időmérő vége előtt 10 perccel a Lotus 102-es felfüggesztése eltört, így Donelly teljes sebességgel a szalagkorlátnak csapódott. Az autóból üléséhez rögzítve kiszakadt, lábai természetellenes pozíciójából pedig azonnal látni lehetett, hogy azok eltörtek. A helyszínre érkező orvosoknak gégemetszést kellett alkalmazniuk, valamint újraélesztés is szükséges volt, ugyanis Martin szíve leállt. A kórházba menet fel is adták neki az utolsó kenetet, ám csodával határos módon túlélte az esetet. Mesterséges kómába helyezték, ahonnan 6 hét után ébresztették fel. Az ütközés miatt az egész versenyhétvége kiesett neki, az eseményekről csak az elkészült fényképekről és videókról tud.

 

 

Kimi Raikkönen | 2003

Kimi Raikkönen mindössze 30 métert tudott megtenni a rajtot követően, mielőtt jött a csattanás…

 

 

Heikki Kovalainen | 2008

Kovalainen a 22. körben 240-es tempónál bal eslő defektet kapott, és irányíthatatlanul, egyenesen a gumifalba csapódott. Heikki nem emlékszik a balesetre, kisebb agyrázkódást is elszenvedett.

 

 

Trulli & Sutil & Bourdais & Buemi | 2009

A rajt után az olasz Jarno Trulli (Toyota), a német Adrian Sutil (Force India), a francia Sébastien Bourdais (Toro Rosso) és a svájci Sébastien Buemi (Toro Rosso) hozott össze egy négyes ütközést.

 

 

Michael Schumacher | 2012

A 13. körben a német bajnok az első kanyarban akarta megelőzni Sennát, aki az egyenesben először belülre húzódott, majd a féktáv elején kissé irányt változtatott, így összeütköztek, és már nem tudták folytatni a versenyt. Schumacher Sennát hibáztatta a történtekért, utóbbi viszont nem ismerte el felelősségét. Ebben egyetértett vele a sportfelügyelői testület is, és Schumachert egy 5 helyes rajtbüntetéssel ajándékozták meg a következő futamra.

 

 

Nico Rosberg & Lewis Hamilton | 2016

A világbajnoki címvédő Lewis Hamilton egy hibás manőver következtében összeütközött csapattársával, így pedig mindketten kiestek.

 

 

Romain Grosjean | 2018

A rajtot követően a 2-es kanyar után a Grosjean majdnem összeütközött Magnussennel, és hogy elkerülje az ütközést, elrántotta a kormányt. Ekkor megpördült, de nem a fékbe, hanem a gázba taposott és a forgalommal szemben találta magát. A hatalmas füsttől semmit sem látott az érkező Nico Hülkenberg és Pierre Gasly, így az ütközést már nem tudták elkerülni.

 

 

[forminator_poll id=”3271″]