Közeledve az ausztrál nagydíjhoz úgy gondoltuk, hogy elindítunk egy cikk sorozatot, melyben az éppen aktuális versenyhelyszínen történt balesetekből összeállítunk egy 10-es listát. A lista végén pedig egy szavazást helyeztünk el, ahol eldönthetitek, hogy szerintetek melyik volt a legnagyobb baleset. Lássuk hát a listát, melyet időrendi sorrendben láttok. Néhány videó megtekintéséhez át kell kattintani a YouTube-ra.

Mika Häkkinen | 1995 | Adelaide

Az 1995-ös szezonzáró ausztrál nagydíjon sok mindenért nem lehetett izgulni, hiszen addigra már bajnokká avatták Michael Schumachert. Az időmérő edzésen Mika Häkkinen épp gyors körön volt, ám amikor a 10-es kanyart készült bevenni, McLarenje közel 250 Km/h-s sebességnél hirtelen kitört, majd a rázókövön megpattanva megpördült és elementáris erővel a falba csapódott. Esélye sem volt közbeavatkozni, a csattanáskor pedig a teste akár egy rongybaba, balra-jobbra rázkódott. Az edzést azonnal piros zászlóval leintették, és az orvosi stáb a helyszínre sietett. Mivel Mika nem mozdult – és még élénken élt mindenkiben az 1994-es imolai nagydíj –  mindenki attól tartott, hogy halálos baleset történt. A helyzetet súlyosbította, hogy az eszméletvesztés mellett Mika még a nyelvét is lenyelte, így azonnali életmentő beavatkozásra volt szükség; a pálya szélén gégemetszést végeztek el rajta, majd az Adelaide-i Királyi Kórházba szállították. Itt az intenzív osztályon kezelték és agyrázkódást állapítottak meg nála, ezen felül az egyik fülére elvesztette a hallását. Végül már szombaton magához tért és néhány hét alatt meggyógyult.
Mint később kiderült, Häkkinen gumiját egy idegen tárgy kivágta, ezért vált irányíthatatlanná az autó. A becsapódáskor 192 km/h-s sebességgel haladt, számítások szerint 150 G-s erőhatás érte őt. Ez volt az utolsó Ausztrál Nagydíj, amelyet Adelaide-ben rendeztek meg.

Martin Brundle |1996 | Melbourne

A 19. helyről indult Jordanével Martin Brundle, ám a hármas kanyar féktávján belerohant az előtte épp koccanó Coulthard-Herbert duóba. Az ütközés következtében autója a levegőbe repült, többször átfordult tengelye körül, végül a bukótérbe csapódott és kettétört. Bár az ütközés hatalmas volt, Brundle karcolás nélkül megúszta és gyorsan elhagyta a roncsot. Az esetre így emlékezett:

„Kétség sem férhet hozzá, néhány évvel korábban halott ember lettem volna…”

Michael Schumacher | 2000 | Melbourne

Schumacher a 2000-es évet egyből balesettel kezdte; a második szabadedzésen a 14-es kanyarban kisodródott, és alaposan összetörte autójának bal oldalát. Bár a kezdés balszerencsés volt, a folytatás annál szebb, hiszen végül rajt-cél győzelmet ünnepelhetett.

Jacques Villenueve & Ralf Schumacher | 2001 | Melbourne

Az ötödik körben Ralf Schumacher és Jacques Villeneuve autója a pálya leggyorsabb pontján összeért, az előzni próbáló kanadai autója közel 300 Km/h-s tempónál a levegőbe emelkedett, a védőkerítésnek csapódott, majd a kavicságyban állt meg. Villeneuve sértetlenül szállt ki autójából, s a szintén kicsúszó német versenyzőnek sem történt baja. Azonban a BAR-Honda egyik leszakadt kereke eltalálta Graham Beveridge pályabírót, akit azonnal kórházba szállítottak, ám az orvosok már nem tudták megmenteni az életét. Villenueve így nyilatkozott a balesetről:

“Az egyenes végén megpróbáltam megelőzni a Williamset, nagyon későn fékeztem, de azt hiszem, rossz oldalt választottam, nem kívülről kellett volna kísérleteznem. Nem haragudhatok Ralfra, ő nem hibázott, versenybaleset volt.”

Michael Schumacher | 2001 | Melbourne

A német pilóta két perccel a tréning vége előtt, úgy 200-as tempónál elvesztette uralmát a gépe fölött, lecsúszott az aszfaltról, majd a levegőbe emelkedve kétszer megfordult a tengelye körül s a kavicságyban – szerencsére négy kerekén – landolt. Schumacher így látta az esetet:

“Nagy sebességgel érkeztem a negyedik kanyarhoz, ahol sárga zászlós figyelmeztetést pillantottam meg. Mivel azonban a következő fordulóban semmi veszélyeset nem tapasztaltam, újra gyorsítani kezdtem. A hatodik kanyarban újra feltűntek a zászlók, ezért keményen a fékre léptem, mert arra gondoltam, talán baleset történt előttem. A kerekeim azonban leblokkoltak, s elment a kocsi fara. Lecsúsztam a pályáról, s a fű és a kavicságy közötti szintkülönbség miatt a kocsi megdobódott, és a levegőbe emelkedett.”

Ralf Schumacher | 2002 | Melbourne

A rajtot követően Rubens Barrichello (Ferrari) elkezd cikázni, Ralf pedig a kiváló rajtját követően talán túl agresszíven támadt, aminek következtében Ralf nekiütközött a Ferrarinak, Williamse pedig szabályosan elrepült.  minek következtében a kis Schumi irányt vesz az ég felé. A végeredmény tömegbaleset, összesen nyolcan estek ki. Barrichello nem kapott büntetést. 

David Coulthard & Alexander Wurz | 2007 | Melbourne

Coultard nagy magabiztossággal igyekezett túljutni Wurzon, ám a hármas kanyarban elmérte a dolgot, és ugratott egyet a Williamsen, veszélyes közelségbe kerülve Wurz fejéhez. Szerencsére egyiküknek sem esett baja.

Timo Glock | 2008 | Melbourne

2007 GP2 bajnoka a Toyota csapatával mutatkozhatott be az F1-ben, és rögtön az első versenye emlékezetes maradt. A verseny 43. körében szélesen vette a 12-es kanyart, és a kavicságy melletti bukkanón megpattanva autója a levegőbe repült, majd visszacsapódott az aszfaltra és pörögni kezdett. Glock egy erős hátfájással megúszta az esetet.

Kamui Kobayashi & Nico Hülkenberg & Sebastien Buemi | 2010 | Melbourne

A futam első körében Kobayashi elhagyta Sauberje első szárnyát, majd a hatos kanyar előtt, a jobb oldali korlátnak csapódott. Miközben autója irányíthatatlanul – alig lassulva – haladt tovább, telibe trafálta az éppen kanyarodó Hülkenberg-Buemi-párost. Nagy szerencse, hogy egyiküknek sem esett baja.

Fernando Alonso & Esteban Gutiérrez | 2016 | Melbourne

Alonso rögtön egy hatalmas balesettel kezdte a 2016-os idényét, ugyanis az ausztrál nagydíj 17. körében a hármas kanyarban hátulról ráfutott Esteban Gutierrez Haasára, a betonfalnak csapódott, majd a kavicságy szélén megpattanva többször is átfordult a levegőben, mielőtt a McLaren roncsa végre megállt. Szinte felfoghatatlan, hogy ebből mindössze zúzódásokkal és hátfájással kiszállt Alonso. Az esetről így nyilatkozott:

“Mindenre emlékszem. Sajnos – bárcsak elfelejthetném! De pontosan tudtam, mi történik, sokkal lassabbnak tűnt, mint kívülről látszhatott. Repültem, repültem, láttam az eget, a földet, megint az eget, aztán már nem tudtam, merre vagyok. Amikor megállt az autó, láttam egy kis helyet, ahol kimászhattam, gyorsan ki is jöttem, hogy anyukám, aki a tévében nézi a versenyt, megnyugodhasson.” 

Szerinted melyik volt a legnagyobb baleset?
  • Facebook

Share This