Tizenegyes Kanyar nevű cikksorozatunk elérkezett egy rendhagyó részhez. A hétvégi Kanadai Nagydíjon látottak alapján értékeljük a pilóták teljesítményét, továbbá miután lement a szezon harmada, az év eddigi részében mutatott teljesítményt egészében is vizsgáljuk.

 

Nem mondanánk túlzottan izgalmasnak a Kanadai Nagydíjat, azonban a futam végén történt incidens, majd az emiatt Vettelre kiszabott büntetés komoly elégedetlenségi hullámot generált a nézők és számtalan szakértő között is. Akadnak pro és kontra érvek is a tekintetben, hogy valóban szükséges volt-e a büntetés, hiszen így közvetlenül a futam végeredményét befolyásolta a döntés. Jelen cikknek nem feladata ebben állást foglalni, így inkább az egyéni teljesítményeket helyeznénk középpontba.

Korábbi Tizenegyes Kanyaros cikkeink alább:

Tizenegyes Kanyar: Monaco
Tizenegyes Kanyar: Baku

Tizenegyes Kanyar: Melbourne
Tizenegyes Kanyar: Bahrein
Tizenegyes Kanyar: Kína

 

Ezúttal is igyekeztünk a pilóták egész hétvégi produktumát értékelni, így az edzések, időmérő és futamon nyújtott forma is számított. Ami az eddigiektől eltérő, az az, hogy az aktuális, Kanadai Nagydíjas értékelés alatt az eddigi 7 futam átlagos teljesítményét is megnézzük. A cikk végén összesítve is láthatjátok a felállított rangsort. Fontos megjegyeznünk, hogy értékelésünk során nem feltétlenül a pályán elért helyezés számít elsődlegesen. Minden viszonylagos, hiszen például egy Toro Rossoval pontot szerezni adott esetben nagyobb teljesítmény, mint egy top autóval az első hatban végezni. Fontos szempont volt még a pilóták esetleges hibázásai, csapattársukhoz és autójuk erejéhez viszonyított teljesítményük. Ahogyan eddig, úgy most is a legmagasabb pontszámmal díjazott pilótától haladunk a számunkra legkevésbé meggyőzőig. Az értékelés során minden szerkesztőségi tag egy 1 és 10 közé eső egész számmal illette az adott pilótákat, majd ezeket átlagoltuk és két tizedesjegyig jelenítettük meg az eredményeket. Lássuk hát a listát.

 

Daniel Ricciardo – 9,63

 

Előzetesen azt ígérte a Renault, hogy Kanadában erősek lesznek. Végül nem légből kapott ígérgetésnek tűnt mindez, hiszen mindkét autójukkal kiválóan teljesítettek. Ricciardo az időmérőn szenzációs kört futott, alig másfél tizeddel maradt el a harmadik Leclerc idejétől. A futamon ugyan győzött a realitás és csak a 6. helyen intették le, ám nem maradt el túl sokkal Bottastól és Verstappentől. Kiváló teljesítmény volt ez az ausztráltól, pont olyan, amiért hajlandó fizetni neki a Renault évi 20 millió dollárt. Na és hogyan teljesített az év harmadában szerintünk? Kissé nehezen indult számára a szezon, de szép lassan elkezdte megszokni az autót. Ha a Renault a mostanihoz hasonló autót tud biztosítani számára, akkor úgy véljük, hogy komoly eredményeket tud majd szállítani. Idei átlagos értékelése 6,75 pont, mellyel a 11. eddig a mezőnyben.

 

  • Facebook


Lance Stroll – 9,25

Felemás hétvégén van túl Lance Stroll. Az első és második szabadedzésen is biztató tempót mutatott, majd a harmadik edzés úgy ahogy van, kiesett számára, hiszen vadonatúj motorja már az első körében elfüstölt. Az időmérőnek így a régebbi motorral vágott neki, ám Perezzel együtt már a Q1-ben kiestek. Apró öröm lehetett számára, hogy ezúttal nagyon közel volt rutinos csapattársához. A futamot csupán a 17. helyről kezdhette el, így jól kellett taktikáznia. Kemény keveréken 46 kört futott, majd közepes gumikra váltva hajrázott. Ugyan Norris és Albon kiesése is segítette, tempója igazán meggyőző volt, így egészen a 9. helyig kapaszkodott fel hazai közönsége előtt. És miként láttuk teljesítményét az év első harmadában? Időmérős teljesítménye jócskán hagy kivetnivalót maga után, a futamokon aztán rendre jobban teljesít. Az év eddigi szakaszában hullámzónak láttuk teljesítményét, úgy véljük fontos lenne az időmérőkön fejlődnie. Idei átlagos értékelése 6,32 pont, mellyel a 15. eddig a mezőnyben.

  • Facebook


Nico Hülkenberg – 8,63

Bár Ricciardo most 2 tizednél is többel verte meg az időmérőn, hetedik rajthelye továbbra is erős teljesítménynek számít. Vasárnap végül nem tudott pozíciót javítani, igaz ebben a csapat keze is benne volt, hiszen a verseny végén nem engedték neki támadni az ausztrált. Szezonja épp ellentétesen alakul, mint Ricciardonak. Az első futamokon rendre jobbnak láttuk őt, míg nem az ausztrál el nem kezdte jobban érezni az autót. Hülkenberg eddig megdolgozik a pénzéért, stabilan hozza azt, amit az autó tud. Idei átlagos értékelése 6,6 pont, mellyel a 12. eddig a mezőnyben.

  • Facebook


Daniil Kvyat – 8,5

Kvyat idei visszatérése az egyik legüdítőbb a 2019-es szezonban. A fiatal orosz tempóját sosem lehetett kétségbe vonni, és most úgy tűnik fejben is erős. Hétvégén ismét Q3-ba jutott, majd a futamon megőrizte 10. helyét, ezzel pedig idén negyedik alkalommal szerzett pontot. Mint ahogy a Kanadai Nagydíjon a top 10-ben végzett, úgy számunkra is egyértelműen a top 10-ben van, amennyiben az év eddigi részét nézzük. Idei átlagos értékelése 7,23 pont, mellyel a 9. eddig a mezőnyben.

  • Facebook


Max Verstappen – 8,25

Magnussen autótörése miatt Max már nem tudott javítani idején, így kiesett a Q2-ben, és csak a 11. helyről indult. Másnap azonban remek tempóval és megfelelő taktikával sikerült az erős futamot teljesítő Renault-s páros elé ugrania. Bottas sem volt nagyon messze tőle, de így is kihozta az autóból a maximumot. Összességében nézve az év eddigi szakaszát elmondható, hogy Verstappen rendkívül összeszedetten és éretten vezet. Elkerüli az olyan necces helyzeteket, melyekbe a korábbi években rendre bele bent, miközben agresszivitása nem csökkent. Megtanulta azt is, hogy néha jobb a biztos pontokat begyűjteni és a felesleges kockázatot inkább el kell kerülni. Szerintünk beérett. Idei átlagos értékelése 8,52 pont, mellyel az 1. eddig a mezőnyben.

  • Facebook


Lando Norris – 8

Korai kiesése révén sajnos túl sokat nem írhatunk hétvégéjéről, azonban időmérős teljesítményére most sem lehet panasz. Q3-ig menetelt és Sainz-ot is megverte. Kiesése nélkül jó eséllyel akár a pontokért is harcolhatott volna. Az év első harmada után kifejezetten jó véleménnyel vagyunk Norrisról. Fiatal kora ellenére felnőtt az F1-hez, mindenképp a mezőnyben van a helye. Idei átlagos értékelése 7,24 pont, mellyel a 8. eddig a mezőnyben.

  • Facebook

 

Sebastian Vettel 7,75

Kanada volt az a helyszín, ahol a Ferrarinak győznie kellett. Nem csak azért, mert papíron nekik kedvező pálya, hanem lélektanilag is kötelező volt. Hat Mercedes győzelem után muszáj volt megszakítani a németek lendületét, így ehhez mérten is állt fel a Ferrari gépezete. Vettel egy kiváló körrel happolta el a polet Hamilton orra elől, majd a rajtnál sem engedett maga elé senkit. Közel tökéletesen lehozta a futamot, míg ki nem csúszott a pályáról, a többit pedig már tudjuk. Értékelése során úgy láttuk, hogy a hétvégi formája már kezd arra emlékeztetni, amit várna tőle az ember, viszont összességében nézve, eddig az év egyik csalódása számunkra Vettel. Reméljük, hogy az elvesztett győzelme, és annak körülményei feltüzelik őt, így a szezon további részében erősebben tér vissza. Idei átlagos értékelése 6,48 pont, mellyel a 13. eddig a mezőnyben.

 

  • Facebook

 

Lewis Hamilton – 7,63

Bahrein után idén másodjára bizonyult valósnak a Mercedes előre bemutatott félelme a Ferraritól, hiszen Kanadában a vörösök tényleg erősnek bizonyultak. Hamilton nem is tudott mit kezdeni az egyenesekben egyeduralkodó Ferrarikkal, de azért a második hellyel kimaxolta lehetőségeit. Végül a futamon nem úgy tűnt, mintha komolyan veszélyes lenne Vettelre; sem tempóval sem taktikával nem tudott elé kerülni. Mindazonáltal szerencsés győzelmétől eltekintve is hozta amit kellett. Charles Leclerc vagy csapattársa egyáltalán nem volt rá veszélyes, így hétvégén csak a Vettel – Hamilton duó szállt harcba a győzelemért. Egyiküket sem pontoztuk az egekig, hajszálnyival nálunk most Vettel volt a jobb. És mit gondolunk Hamilton eddigi évéről? Nem indult még be igazán, mégis úgy vezeti toronymagasan a bajnokságot, hogy az igazi Hammertime csak ritkán került elő. Bottas 2.0 láthatólag feltüzelte, érdekes(?) lesz nézni amikor igazán neki feszül. Idei átlagos értékelése 8,25 pont, mellyel a 2. eddig a mezőnyben.

 

  • Facebook

 

Charles Leclerc – 7,5

Leclerc Kanadában Vettelnek az a barátja volt, akivel ott merte hagyni a csaját, hiszen úgyse lő neki kapura… Időmérő és futam egyre ment, most nagyon messze volt a némettől. Mentségére legyen szólva, Vettel mestere ezeknek a típusú pályáknak. Mivel túl nagy körülötte a felhajtás, sokszor az elvárások is irreálisak. Ha innen nézzük, nem ment rosszul most sem, hiszen továbbra is sokat kell még tanulnia. És hogy láttuk őt idén? Bahreinben kiugró volt a teljesítménye, az év maradék részében pedig többnyire átlagos, vagy átlag feletti pontokat kapott tőlünk. Mindössze második F1-es évében, egy Ferrariban ülve egyáltalán nem vall szégyent négyszeres bajnok csapattársa mellett, miközben több alkalommal akár Vettel előtt is végezhetett volna a csapatutasítások nélkül. Kezdésnek ez nagyon biztató. Idei átlagos értékelése 7,35 pont, mellyel a 4. eddig a mezőnyben.

 

  • Facebook

Carlos Sainz – 7,38

Ismét hektikus hétvégén van túl a McLaren és Sainz is. Erős tempót tudtak felmutatni a hétvége elején, hiszen mindkét McLaren pilóta a Q3-ba jutott. Sainzot ezúttal 1 tizeddel megverte Norris, a fiatal brit azonban a verseny korai szakaszában technikai hiba miatt kiesett. Sainz versenye nem indult rosszul, de a vége felé haladva fogyott a tempója, így Stroll és Kvyat is megelőzte őt, és pont nélkül távozott Kanadából. 2019-es éve a döcögős kezdés ellenére eddig meglehetősen pozitív, és a McLaren jól döntött, amikor Alonso helyére őt szerződtették. Idei átlagos értékelése 7,25 pont, mellyel a 7. eddig a mezőnyben (két másik pilótának is ugyan ennyi a pontszáma, cikkünk végén bővebben kifejtjük, hogy köztük miként tettünk különbséget).

  • Facebook

 

George Russell – 6,88

Nagyon nehéz megvillanni egy Williamsszel, azonban Russell teljesítménye még így is jól kivehető. Kubicát most is alaposan elverte, hiszen az időmérőn 8 tizedet adott neki, majd jött a futam, ahol ezúttal nem csak csapattársát, de Kevin Magnussent is maga mögött tartotta. Persze Magnussen autója lehet nem volt tökéletes, elvégre gyorsan kellett újjáépíteni az időmérős törés után, de a két autó konkrétan két külön kategóriát jelent idén. Szép teljesítmény volt. 2019-ben pedig csupán azért nem tudtuk előrébb pontozni őt, mert a mezőny végi házi csatákat nem értékelhetjük ennél feljebb. Simán veri Kubicát, vitathatatlanul helye van a mezőnyben. Idei átlagos értékelése 6,47 pont, mellyel a 14. eddig a mezőnyben.

 

  • Facebook

 

Alexander Albon – 6,75

Nem tudtak most villogni a Toro Rossok, főleg Albon nem. Az időmérőn a Q2 jelentette számára a végállomást, a versenye meg jóformán elment az első körben, amikor szendvicsbe került és ki kellett állnia új első szárnyért. Összességében az év pozitív meglepetése, hiszen nulla, azaz 0 F1-es tapasztalattal a háta mögött minden várakozást felülmúlóan vezet. Gyors, intelligens, szerény, jól olvassa a futamokat. Idei átlagos értékelése 7,25 pont, mellyel a 6. eddig a mezőnyben.

 

  • Facebook

 

Sergio Perez – 6,75

Nagyon erősen kezdett Perez, hiszen mindhárom edzésen a top 10-ben végzett. Ám a körülmények vélhetően a Racing Pointnak kedvezőtlenül alakultak, hiszen mindkét autóval kiestek a Q1-ben. Érdekes adat, hogy Perez a Q1-ben rosszabb időt futott, mint az FP3-on. Így hátulról kellett felzárkózni a futamon, amiben elég jónak számít Perez. Nem is vallott szégyent ebben az első kiállásáig, hiszen 4 pozíciót is javított, ám a taktikája hibásnak bizonyult. Hátul beszorult, majd nem tudott előrébb verekedni. Ha az egész eddigi évet nézzük, akkor Perez nagyon jól teljesít. Csalóka lehet a pontszerzések száma, hiszen 7 futamból csak 3 alkalommal szerzett pontot, viszont a top csapatok mögötti mezőnyben eddig csak 2 pilótának sikerült 4 futamon is pontot gyűjteni, így a hárommal nincs miért szégyenkeznie. Magabiztosan veri Stroll, ami ugyan a legtöbb ember szerint nem nagy fegyvertény, de tőle egyébként is ezt várná el az ember, tehát a vezérpilóta szerepet abszolút hozza. Fontos pontokat szerzett eddig a Racing Pointnak, mely még továbbra is várat az igazi 2019-es autójukkal. Idei átlagos értékelése 7,25 pont, mellyel az 5. eddig a mezőnyben.

 

  • Facebook

 

Antonio Giovinazzi – 6,63

Giovinazzi talán olvasta korábbi cikkünket, melyből látható volt, hogy idén Raikkönen megsemmisíti őt időmérőn és futamon is. Össze is kapta magát, és szombaton majd vasárnap is rutinos csapattársa előtt végzett, ezzel Baku után idei második legjobb értékelését kapta tőlünk. Mindez azonban kevés az üdvösséghez, ugyanis egyértelműen az év egyik legnagyobb csalódása az, amit produkál. Konkrétan ennél még Ericsson is erősebb teljesítményt nyújtott, így a helyében elkezdenénk komolyan kaparni, míg a helyére nem rakják Mick Schumachert. Idei átlagos értékelése 5,59 pont, mellyel a 19. eddig a mezőnyben.

 

  • Facebook

 

Pierre Gasly – 6

Nézzük a pozitívumokat. Időmérőn megelőzte Bottast. Ennyi. Hajszállal ugyan, de Ricciardo is megelőzte őt, így 5. helyről rajtolhatott. Végül mindkét Renault lehagyta, ami alól talán apró felmentés lehet, hogy a franciák idei legjobb formájukat mutatták. Gyalázatosan indította az évet, majd apró lépésenként elkezdett javulni. Mindez azonban eddig nagyon kevés, pontokban is jóval elmarad Verstappentől, pedig eséllyel vennék fel a harcot a Ferrarival, ha ő is stabilan szállítaná a pontokat. Mindenképp csalódás számunkra amit eddig mutat, és jobb ha sietősen összekapja magát, mert a két Toro Rosso-s srác simán esélyes lehet az ülésére. Idei átlagos értékelése 5,89 pont, mellyel a 17. eddig a mezőnyben.

 

  • Facebook

 

Romain Grosjean – 6

Talán jobb rajtpozíciót is elcsíphetett volna, ha Magnussen nem töri össze az autót a Q2-ben, így azonban jól kitolt Grosjeannal. Francia barátunk a futamon már nem tudott villogni, Perez is keményen leküldte őt a pályáról. Pontszáma épp az idei évét tükrözi, és a mezőny átlaga alatt szerepel. Egyedül Monacóban láttunk tőle valóban értékelhetőt, így érdemes lenne összekapnia magát, különben úgy gondoljuk, hogy év végén búcsút inthet a Haas-nak. Idei átlagos értékelése 5,97 pont, mellyel a 16. eddig a mezőnyben.

 

  • Facebook

 

Kimi Raikkonen – 5,5

Montreal – vagy mondjuk úgy Giovinazzi – nem volt kegyes Raikkönenhez. Csapattársa most egyértelműen jobb volt nála, és nem találtunk olyan pillanatot, amiért különösebben feljebb pontozhattuk volna. Idei teljesítményére azonban egyáltalán nem lehet panasz. Az Alfa Romeo összes pontját egymaga szerezte, tapasztalata láthatóan aranyat ér. Érdemes megfigyelni kapott értékeléseit, ugyanis Baku után jól kivehető az a mélyrepülés, mely pontosan egybevág az Alfa teljesítmény vesztésével is. Amíg az autó engedte, kihozta belőle a maximumot, most viszont érezhetően kissé elveszett az Alfa Romeo. Idei átlagos értékelése 7 pont, mellyel a 10. eddig a mezőnyben.

 

  • Facebook

 

Valtteri Bottas – 5,25

Elképesztően gyenge teljesítményt mutatott Bottas Kanadában, meg is kapta tőlünk az idei legrosszabb pontszámát. Egy Mercedesben ülve mintha a pályán sem lett volna, már-már tavalyi tutyimutyi énjét juttatta eszünkbe. Ez pedig nagy kár, ugyanis 2019-re egy teljesen megújult Bottas rúgta rá az ajtót. Legjobb pontszámát is az évadnyitón kapta, ahol olyan tökös volt, hogy még hip-hop számot is ihletet. Hét futamos összegzése azonban még így sem rossz, hiszen egyértelműen komolyan gondolja, hogy Hamiltont megverheti. Látszik, hogy képes rá, de egy egész éven át tartani a formát egy másik dolog. Idei átlagos értékelése 7,56 pont, mellyel a 3. eddig a mezőnyben.

 

  • Facebook

 

Robert Kubica – 4,88

Jó lenne, ha kiderülne, hogy Kubica autójával ismét műszaki gond volt, ugyanis Russell a földbe döngölte hétvégén. Nem csupán az időmérőn kapott 8(!) tizedet tőle, de versenytempóban is pont ennyit kapott, minden egyes körben a fiatal brittől. És az idei éve? Van egy párhuzam közte és Leclerc között. Mindkettejük elé magas elvárásokat állítottak. Ám amíg Leclerc ezeket megugorja, addig Kubica teljesítménye finoman szólva sem ütőképes. Jelen sorok írója óvatos optimizmussal várta idei szereplését, hiszen mégis csak kihagyott 8 évet, ám ennél mégis többet vártam. Russell bucira veri őt, és ha az SMP hajlandó lett volna tovább finanszírozni a Williams bohóckodását, akkor vélhetően most is Sirotkin ül a helyén. Rosszabbul biztosan nem jártak volna vele sem. Ugyan 1-1 alkalommal képes volt Russell tempóját hozni, ez mindent figyelembe véve is kevés lesz. Van még 14 verseny, amíg bizonyíthatja, hogy helye van a mezőnyben, különben egy pénzzel kitömött ifjú titán rálicitál az ülésére. Idei átlagos értékelése 4,61 pont, mellyel a 20. eddig a mezőnyben.

 

  • Facebook

 

Kevin Magnussen – 2,88

Nem vennénk a fejét Magnussennek, amiért a Bajnokok Falának ő is áldozatául esett, hiszen sokkal nagyobb nevek is hibáztak már ott. Viszont autóját annyira összetörte a Q2-ben, hogy szerelőinek egész éjjel dolgozniuk kellett az autó teljes újjáépítésén. És erre mit csinált Magnussen? A rádióban panaszkodott rá, hogy mennyire rossz vezetni az autót. Haver, talán ezt nem kellene, azok a srácok egész éjszaka szívtak a hibád miatt! Nem is csodálkoznánk, ha a szerelők is egy “Suck my balls honey”-val üdvözölnék az F1 kemény tökű Dennis Rodmanét. Szóval szombaton nagy hiba, vasárnap siránkozás a saját hibája miatti gyengén muzsikáló autó miatt, majd még egy Williams is előtte végzett. Nagyon gyenge teljesítmény, mint ahogy az év eddigi szakaszában sem villog a dán. Az, hogy rosszabb átlaggal rendelkezik Grosjeannál, csupán ezen hétvégén gyűjtött alacsony pontjának köszönhető, hiszen a Haas pontjainak döntő hányadát ő szerezte. Értékelései során látható, hogy azon a két futamon, ahol pontot szerzett, ott tényleg oda tette magát, egyébként meg inkább hagyjuk is. Tehetséges srác és gyors is, de neki is össze kell kapnia magát. Idei átlagos értékelése 5,87 pont, mellyel a 18. eddig a mezőnyben.

 

  • Facebook

 

Összegezve tehát, a 21 futamos évad első harmadán túl, nálunk az alábbi sorrendet köpte ki az Excel. Itt megjegyeznénk, hogy az alábbi lista nem azt mutatja, hogy a pilóták tudását és gyorsaságát tekintve kit tekintünk a legjobbnak. A lista azt mutatja, hogy az év eddigi szakaszában kinek és hogyan értékeljük az egyéni teljesítményét. Ezáltal pedig vannak akik alul, és vannak akik túl teljesítenek önmagukhoz képest. Kíváncsian várjuk, hogy miként változik ezen felsorolás a második és harmadik harmadhoz érkezve. Utoljára pedig egy kis magyarázat a Perez, Albon, Sainz trió sorrendjéhez. Mivel átlaguk egyforma, leghátrébb Sainzot soroltuk be, hiszen hármójuk közül ő rendelkezik a legalacsonyabb kapott ponttal; az Ausztrál Nagydíjon csupán 4,82-es értékelést adtunk neki. Perez és Albon legrosszabb pontja egyaránt 6, így közülük Perez került előrébb, mivel maximális pontszáma nagyobb volt Albonénál. 

Pilóták sorrendje az év első harmada után:

Verstappen – 8,52
Hamilton – 8,25
Bottas – 7,56
Leclerc – 7,35
Perez – 7,25
Albon – 7,25
Sainz – 7,25
Norris – 7,24
Kvyat – 7,23
Raikkonen – 7
Ricciardo – 6,75
Hülkenberg – 6,6
Vettel – 6,48
Russell – 6,47
Stroll – 6,32
Grosjean – 5,97
Gasly – 5,89
Magnussen -5,87
Giovinazzi – 5,59
Kubica – 4,61

Nem értesz egyet a sorrenddel? Írd meg Facebookon kommentben, érdekel a véleményed. Ha tetszett a cikk, oszd meg.

Share This