1996 óta 23 versenyt rendeztek a melbourne-i Albert Parkban. Hamilton pole-jának köszönhetően máris csatlakozott a pole rekorderekhez. Az alábbiakban kigyűjtöttem néhány érdekes statisztikát a pályán elért eredményekkel kapcsolatban. 

1996 óta 2006 és 2010 kivételével mindig itt rendezték a szezonnyitó futamot.

A félig-meddig utcai pályán köztudottan nehéz előzni, ugyanakkor csupán kilenc alkalommal intették le a pole-ból induló versenyzőt, legutóbb Lewis Hamiltont 2015-ben. Előtte 2011-ben aratott rajt-célgyőzelmet Sebastian Vettel.

Szintén csak kilenc alkalommal győzött az aktuális év világbajnoka. Michael Schumacher négyszer (2000-2002, 2004), míg a jelenlegi mezőny két többszörös világbajnoka közül Hamilton 2008-ban és 2015-ben, míg Vettel 2011-ben. A Ferrari német versenyzője az elmúlt két évben a dobogó tetején ünnepelhetett, az év végén egyaránt a 2. helyen végzett Hamilton mögött.

Itt szerezte pályafutása első győzelmét 1999-ben Eddie Irvine, aki abban az évben majdnem világbajnok lett a Ferrarival. Michael Schumacher a Brit Nagydíjon elszenvedett lábtörése következtében hat futamot kihagyni kényszerült, így a brit versenyző küzdhetett a világbajnoki címért, amit azonban végül elveszített a McLarenes címvédő Mika Hakkinennel szemben.

David Coulthard 1997-ben valamint 2003-ban is megnyerte az Albert Parkban rendezett szezonnyitó futamot, a 4. illetve a 11. kockából startolva, ő diadalmaskodott tehát a leghátrábbról indulva. 2003-ban pályafutása 13., egyben utolsó győzelmét aratta itt, abban az évben csupán a 7. helyen végzett az összetettben, míg csapattársa Kimi Raikkönen hajszállal maradt le a vb-címről.

Lewis Hamilton zsinórban 6., összesen 8. pole-ját szerezte Melbourne-ben, rajta kívül ennyiszer csupán Ayrton Senna és Michael Schumacher várhatta az élről a piros lámpák kialvását, előbbi Imolában, utóbbi Suzukában. Senna zsinórban hét alkalommal indult az élről a San Marinói Nagydíjon (1985-1991), így Hamiltonnak nem sikerült rekordot döntenie.

Négy világbajnok versenyző is itt állhatott fel először a dobogóra: Lewis Hamilton (2007) és Jacques Villeneuve (1996) első futamukon, utóbbi ráadásul a pole-ból startolva. Kimi Raikkönen első mclarenes futamán végzett ezen a pályán a 3. helyen 2002-ben, míg Nico Rosberg számára a harmadik szezonja kezdődött remekül a Williamsszel 2008-ban.

A világbajnokok mellett az orosz Vitaly Petrov meglepetésre 3. helyen végzett a 2011-es szezonnyitón a Renault színeiben, amely nemcsak saját, de Oroszország első dobogója is volt egyben.

A dobogós helyezéshez nem árt a jó rajtpozíció, persze egyáltalán nem mindegy, hogy mennyire van egyben a mezőny, továbbá egy elrontott kvalifikáció még korrigálható, hiszen számos esetben volt arra példa, hogy inkább a versenytempója volt ütős az adott konstrukciónak. 2009-ben Jarno Trullinak a boxutcából sikerült a dobogóra felküzdenie magát (eredetileg a 8. helyről kezdhette volna a futamot, azonban a túlságosan hajlékony hátsó szárny miatt kizárták a Toyotásokat az időmérőről). Kimi Raikkönen 2003-ban  kijavította a szombati botlást, a 15. helyről startolva állhatott fel a pódium 3. fokára.

Utoljára egy rossz hír: összesen négy alkalommal fordult elő, hogy az 1-3. rajtkockából induló versenyzők állhattak fel a dobogóra (egyszer sem a rajtpozíciójuknak megfelelően), ebből három az elmúlt három évre esett. Persze minden sorozat megszakad egyszer, így egyáltalán nem biztos, hogy a Hamilton-Bottas-Vettel trió ünnepelhet holnap a pódiumon.

Összességében tehát akárki is nyeri a holnapi futamot, egyáltalán nem biztos, hogy világbajnok lesz az év végén, pláne egy ilyen hosszú szezonban, továbbá a pole pozíció sem kulcs a győzelemhez.

A 2019-es mezőny melbourne-i eredményeiről az alábbi cikkben olvashattok részletesen:

Hamilton az időmérőn, míg Vettel inkább vasárnaponként első Melbourne-ben!

Eseményekben és meglepetésekben gazdag szezonnyitó futamot kívánok!

Címlapfotó forrása: Autosport

Share This